10 simpele linkbuilding tips

Dankzij de Google Penguin updates is het steeds belangrijker om nauwkeurig om te gaan met je linkbuildingactiviteiten.

Kieskeurig zelfs, linkpartners zijn dit immers ook.

Helaas zijn in het verleden verschillende bedrijven al eens de fout ingegaan met linkbuilding, kijk maar naar BMW of KPN. Het is dan ook cruciaal om ervoor te zorgen dat je linkbuildinginspanningen ‘witter dan wit’ zijn!

Het was natuurlijk altijd al belangrijk om je aan de regels van Google te houden, maar vandaag de dag is het behalen van natuurlijk gegenereerde, krachtige links onmisbaar in een linkbuildingstrategie.

Tijdens Distilled’s LinkLove evenement afgelopen maart zijn er verschillende linkbuildingtips besproken, waarvan ik er graag 10 met jullie deel…

1.     Ga bloggen Bloggen bewijst keer op keer een succesvol linkbuildingmiddel te zijn. Bekende merken moeten hier zeker niet te lang mee wachten en de kans om over hun eigen branche en producten te schrijven met beide handen aanpakken.

2.     Gebruik foto’s Wanneer je als bedrijf foto’s op je website hebt staan, is de kans groot dat ze gebruikt worden door anderen. Door de foto’s een embedded code met backlink mee te geven, krijgt de foto wanneer gebruikt op een andere site automatisch een backlink mee naar de originele (dus jouw) site.

Daarnaast wordt aangeraden om foto’s op Flickr te plaatsen en te registreren zodat foto’s wel gebruikt mogen worden door anderen, maar met de voorwaarde dat ze met een link naar jouw site verwijzen.

3.     Zorg dat je die links van foto’s ook echt krijgt Er is een tool die je een seintje geeft wanneer iemand een foto van je website gebruikt zonder dat hij naar je linkt. Wij horen veel positieve geluiden over deze tool, kijk zelf of Image Raider je nieuwe inzichten kan geven voor linkbuilding.

4.     Communicatie Pas je communicatie aan als je (binnen je organisatie of als consultant) in gesprek gaat met mensen die niet alles van SEO weten. Op die manier is de kans groter dat ze je begrijpen en dat ze willen meewerken.

5.     Video! Wanneer je de moeite hebt genomen om videocontent te creëren dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat gebruikers niet alleen linken naar je YouTube- of Vimeo-account maar ook naar je website.

Omdat de meeste gebruikers hier niet bij stil staan, kun je via YouTube of Vimeo bekijken wie je video heeft overgenomen of gedeeld. Nadat je deze informatie achterhaald hebt, kun je de individuen benaderen voor een linkverzoek naar je website.

Verder is het mogelijk om gebruik te maken van een video embedded link generator die ervoor zorgt dat iedere keer als een video gedeeld wordt op een website er automatisch een link geplaatst wordt naar jouw site.

6.     Je netwerk benaderen Stiekem heeft ieder bedrijf al een netwerk waar ze gebruik van kunnen maken met linkbuilding. Denk aan partners, resellers, fans, sponsoren etc.

Daarnaast is het belangrijk om relevante blogsites niet te benaderen met “willen jullie een linkje naar mijn site plaatsen?” maar met antwoord op de vraag: “Wat kan jouw bedrijf onze site bieden?” en “Wat is de toegevoegde waarde van de content die je op de site wil plaatsen?”

Verder zien we steeds vaker dat bedrijven in eerste instantie gaan adverteren bij een nieuwe linkwaardige site en later kijken of de relatie uitgebreid kan worden met eventueel relevante artikelen of andere posts (inclusief links).

7.     Een persbericht zonder link? Dat kan echt niet meer. Probeer minimaal 1 tot 2 links in ieder persbericht te verwerken. Vaak worden berichten in de online wereld letterlijk overgenomen en is een link in de tekst een perfecte kans.

8.     Follow up! Wanneer je denkt een linkplaatsing te hebben gescoord is het belangrijk om dit te monitoren. Een toezegging wil nog niet zeggen dat de link ook daadwerkelijk geplaatst is. Het opvolgen van mensen waar je contact mee hebt gehad, is cruciaal.

9.     Goede content = top links Dit wisten we natuurlijk al lang! En toch vergeten we vaak om bestaande informatie binnen het bedrijf om te zetten naar linkwaardige content die gebruikers heel graag willen delen. Denk hierbij aan: best practice guides, onderzoeksverslagen en tips & tricks.

Ook is het goed om regelmatig je bijdrage te leveren aan andermans blogs omdat dit op de lange termijn meer op zal leveren dan af en toe een artikel.

10.  Recycle informatie Wil je graag een infographic ontwerpen, maar beschik je niet over de juiste informatie? Geen probleem, je kunt informatie van het internet altijd hergebruiken voor je eigen content.

Wie weet rolt er nog wel een goede link uit wanneer je de eigenaar van de informatie laat weten dat je zijn of haar onderzoek hebt gebruikt om een infographic te maken!

Conclusie: ben creatief in het uitvoeren van je linkbuildingactiviteiten en zorg dat je bestaande connecties, en informatie op het internet benut tijdens je linkbuildingtraject.

En vergeet niet om logische zaken als foto’s en video’s te embedden met een automatische backlink en een persbericht mag er nooit meer uit zonder dat hier een goede link en linktekst in verwerkt zijn!

Thessa Conway

Operations Manager

t.conway@searchresult.nl