44% Nederlanders verandert mening na onderzoek op internet

In Eye las ik het artikel “Andere mening door Internet”.

Eye is een vakblad in combinatie met een databank over consumentengedrag en consumenten trends.

Het artikel is afgeleid van een onderzoek van de European Interactive Advertising Association.

Het onderzoek kun je als – PDF: EIAA Online Shoppers 2008 – downloaden.

De belangrijkste conclusies zijn:

  • 40% van de Europese consumenten veranderen hun mening over welk merk ze aanschaffen, tijdens onderzoek op internet (zoekmachines, vergelijkingssites)
  • Bij Nederlandse consumenten was dit 44%.
  • Naarmate markten online beter vertegenwoordigd zijn, zullen consumenten ook meer informatiebronnen raadplegen voordat tot koop wordt overgegaan.
  • Bij electronische producten verandert 59% zijn mening over een aankoop na onderzoek op internet.
  • 59% van de online consumenten geeft aan dat websites van bekende merken een belangrijke informatiebron zijn.

Ook dit onderzoek toont eens te meer aan hoe belangrijk zoekmachines zijn in het koopproces.

Een belangrijk deel van de Nederlandse consumenten (44%) verandert van mening over een aankoop (merk) tijdens een online zoekproces (onderzoeken, vergelijken).

En zoekmachines vormen de belangrijkrijkste informatiebron tijdens dit koopproces.

Voldoende reden om te zorgen voor topposities in Google?

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?