De 5 meest gebruikte Chrome plugins voor SEO (jan. 2021)

Verricht je SEO werkzaamheden, dan ontkom je er bijna niet aan om chrome plugins te gebruiken. Het gebruik van verschillende plugins is helemaal geen slecht idee aangezien er veel goede plugins beschikbaar zijn voor zowel Chrome als Firefox. Hieronder vind je een lijst van onze 5 meest gebruikte Chrome plugins voor SEO.

1. SEO Peek

Met stip op nr 1. staat bij ons SEO Peek. Dit is al jaren een van de meest gebruikte plugins bij Searchresult. Er is nog geen plugin gevonden die zo simpel en direct alle essentiële informatie geeft over een webpagina. Denk hierbij aan belangrijke SEO onderdelen zoals de metatitel, metabeschrijving, meta robots (no-index of no-follow), H1 (indien aanwezig), Canonical URL en Hreflang implementatie. Al deze informatie krijg je in één oogopslag te zien.

De plugin is volledig gratis en behoeft geen account of inlog. 

SEO Peek

2. Redirect Path

Heb je een vermoeden dat de redirects niet goed staan, of dat er misschien sprake is van een redirect-keten of loop? Dan is Redirect Path dé tool om te kijken of het allemaal goed staat. Net als Seo Peek is deze plugin een lichtgewicht en geeft hij direct een beeld van alle actieve redirects waarmee de bezoeker op de pagina is gekomen. 

Deze plugin is gratis en behoeft geen account of inlog. 

Redirect path SEO plugin

3. LinkGopher 

Altijd al willen weten hoeveel links (dit zijn er altijd meer dan je denkt) er op een pagina staan? LinkGopher geeft je het antwoord. Deze plugin extraheert alle links van een webpagina en toont ze in een lijst die je makkelijk kunt kopiëren naar bijvoorbeeld een Excel-bestand. 

LinkGopher maakt het ook mogelijk om bepaalde links te filteren. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk alle externe of affiliate links eruit filteren.

Deze plugin is gratis en behoeft geen account of inlog. 

linkgopher SEO plugin

4. GoFullPage

SEO is geen silo, maar is vaak een samenwerking tussen IT, marketing en design/ux. Vaak zitten wij samen in overleg met verschillende partijen en dan is het fijn om visuele ondersteuning beschikbaar te hebben. GoFullPage biedt uitkomst door een screenshot in een hoge resolutie van de volledige pagina te maken. Dit is ideaal ter ondersteuning bij on-page aanpassingen. 

Deze plugin is gratis en behoeft geen account of inlog. 

gofullpage plugin

5. DataLayer Inspector (Adswerve)

Structured Data is niet meer weg te denken uit het portfolio van een SEO’er. DataLayer Inspector nestelt zich in de console van dev tools en genereert een mooi overzicht van wat er allemaal gebeurt op de site. Welke events worden ingeschoten en welke structured data wordt geserveerd aan de bezoeker? Met de superfijne tool DataLayer Inspector maak je die data inzichtelijk en zie je in een handomdraai welke processen zich op een pagina of site afspelen.

Deze plugin is gratis en behoeft geen account of inlog. 

Datalayer_inspector plugin

Lighthouse heeft moeite met veel plugins in chrome

Een veelgebruikte tool, zeker nu, met de komst van de Web Vitals, is het genereren van een Lighthouse report. Een Lighthouse report geeft je een indicatie van de performance en accessibility van je website en is zeer bruikbaar om pijnpunten in de performance van je site te vinden. Lighthouse neemt echter ook de code van de plugins mee in haar report, waardoor dit bij het gebruik van veel plugins onbetrouwbaar raakt. In het ergste geval geeft Chrome je zelfs de melding dat het genereren van een report niet mogelijk is. Het is dan ook aan te raden om een Lighthouse report altijd in een incognito venster te laten draaien. 

Wil je nog meer nieuws en tips ontvangen over SEO? Abonneer je dan op onze SEO nieuwsbrief en ontvang iedere maand een fijne dosis SEO in je mailbox. 

Schrijf je in voor de SEO nieuwsbrief

* indicates required

Headerfoto by Bram Naus on Unsplash

Thijs van Beers
Thijs van Beers

Senior SEO Specialist

t.vanbeers@searchresult.nl