9 rankingfactoren van Google Nederland ontmaskerd

Google.nl onder het vergrootglas. Dat is wat SEO-goeroe Marcus Tober van Searchmetrics recentelijk deed. Tijdens Friends of Search presenteerde hij zijn bevindingen. Dankzij welke elementen promoveert Google je webpagina’s tot het hoogste podium?

Searchmetrics zoomde vooral in op contentgerelateerde rankingfactoren in Google.nl:

1. Aantal woorden op een pagina

Er is een correlatie tussen het aantal woorden op een pagina en de ranking in de zoekmachine: langere pagina’s scoren hoger dan minder lange pagina’s.

De theorie: met lange contentpagina’s beantwoord je de vraag waar de zoekintentie zich op richt beter. De praktijk: in Nederland ligt het gemiddelde aantal woorden per in de top 10 gerankte pagina op 1.500 woorden.

2. Interactieve elementen

We weten dat Google social media een warm hart toedraagt. Shares, likes en retweets zeggen immers iets over de waardering van je content. Vergeet dus niet om like-, share-, whatsapp- en (ja, ook die nog steeds) Google+buttons in je (re)design op te nemen.

3. Opsommingen

Google is dol op content die bezoekers op hun wenken bedient. Denk aan goed scanbare, heldere content. Een geschikte vorm hiervoor is een opsomming, want:

  • Overzichtelijk
  • Scanbaar
  • Kort
  • Krachtig

4. Aantal interne links

Zowel Google als bezoekers zijn gebaat bij interne links, dus verwerk ze in je pagina’s. Deze links helpen de bezoeker en de spiders om logische wegen over meerdere pagina’s door je website af te leggen.

Valkuilen: als je te weinig interne links gebruikt, stuiten bezoekers op een doodlopende weg. Echter, door teveel opties te geven, ontstaat er juist keuzestress. Vind hierin dus een goede middenweg.

Tip: in een lang artikel zijn tientallen interne links geen probleem.

5. Lengte van de metatitel

De beste lengte van de titel in de top 10 blijkt 53 karakters. Houd hierbij ook optimalisatie voor mobiel in gedachten.

Een extra tip is nog dat je de titles specifiek moet inrichten op wat je te bieden hebt: concreter is beter.

6. Lengte van de URL

Hoe korter de lengte van de URL, exclusief de domeinnaam, hoe meer liefde Google te vergeven heeft. Zorg dat je URL onder de 51 karakters lang is.

Houd hier ook (en/of juist) bij het inrichten of optimaliseren van je menustructuur rekening mee.

7. Invulling contentpagina

Een vergelijking tussen diverse pagina’s die op nummer 2 ranken versus pagina’s die op plek 20 of lager staan, biedt interessante inzichten. Zo kunnen twee op het oog dezelfde pagina’s met hetzelfde uiterlijk toch heel verschillend ranken.

Voorbeeld
Als je zoekt op ‘botercrème maken’, zie je dat pagina op nummer 2 het recept op de pagina heeft staan, met aantrekkelijke images, een handig stappenplan en hoge ‘engagement’ met shares en likes en 85 comments: http://www.cupcakerecepten.nl/2013/01/boter-creme.

CupCakeCup

De pagina’s die lager ranken hebben minder goed verzorgde content en laag engagement gemeten naar comments, likes en shares. De schrijvers zijn bovendien vaak lui geweest: ze bedienen zich van gerecyclede of in andere zin onoriginele content.

8. Afbeelding boven aan de pagina

Wanneer je een afbeelding boven in de website plaatst, pas je nog een goede verleidingstechniek toe voor Google. Een afbeelding hoog in de pagina correleert met een hogere ranking. Waarschijnlijk omdat het aansluit op een positieve(re) UX?

RankingPicture

9. Invloed adlinks, AdSense en affiliatelinks

Pagina’s met minder advertentielinks staan hoger in de zoekmachine. Makes sense.

Bonusbevindingen:

  • Exact domain match (focuswoord in de URL) speelt in de US geen rol meer in je ranking, maar in Nederland nog wel. Voor zolang het duurt…
  • De top rankingfactoren verschillen veel per branche. Zo zijn voor e-Commerce-websites backlinks veel belangrijker dan voor op health georiënteerde sites.

Recap?

In de vorm van een checklist, want ja, zie punt 3 😉

  • Schrijf lange contentpagina’s, idealiter zelfs zo’n 1.500 woorden
  • Moedig likes, shares en comments in je tekst aan en plaats share buttons
  • Gebruik opsommingen in je teksten
  • Embed video’s in de pagina
  • Plaats interne links in je content
  • Houd URL’s korter dan 51 karakters (exclusief domeinnaam)
  • Plaats een afbeelding boven aan de pagina
  • Vermijd affiliatelinks of AdSense-banners

Tot zover wat zoal werkt om een betere ranking te stimuleren, maar denk niet te veel vanuit zoekmachine-optimalisatie. Google is niet je doelgroep of je de klant. De bezoeker moet centraal staan, die moet converteren naar een aanschaf of inschrijving. Daarmee speel je uiteindelijk het beste in op SEO en UX.

Nog trek in meer harde data over botercrème en andere searches en rankingfactoren in Nederland? Download hier het overzicht van rankingfactoren.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?