Selligent Certificaten

Actiecampagnes doormeten met Google Analytics

Google Analytics geeft je de mogelijkheid om AdWords en Analytics met elkaar te koppelen zodat je inzicht krijg in het gedrag en de conversie van bezoekers die via AdWords op je website komen.

Meestal worden er meerdere online kanalen ingezet om relevant bezoek naar een website te genereren.

De vraag die wij vaak te horen krijgen is “kunnen wij met Google Analytics inzicht krijgen in het gedrag en de conversie van de bezoekers die via andere kanalen naar onze website komen?”

Het antwoord is kort maar krachtig: ja, dit kan!

Om dit te realiseren moet je de url’s in de online kanalen (bijvoorbeeld: display, e-mail en affiliate) voorzien van een aantal UTM tags.

Op basis van deze tags herkent Google Analytics onder andere de herkomst van het bezoek.

Voor het maken van de UTM tags heeft Google een handig hulpprogramma “Hulpprogramma URL-maker” in het leven geroepen.

Het hulpprogramma bestaat uit drie eenvoudige stappen. Wanneer je deze stappen goed opvolgt levert dit een URL met UTM tags op die je voor een online kanaal kan gebruiken.

Aan de slag met het hulpprogramma URL-maker van Google

Stap 1. Geef de URL van uw website op

In het bijbehorende veld van deze stap dien je de URL van je website in te voeren.

Let goed op dat je hier de complete URL van de landingspagina ingeeft.

  • Fout – http://www.uwwebsite.nl
  • Goed – http://www.uwwebsite.nl/landingspagina

Stap 2. Velden voor UTM tags invullen

Bij deze stap wordt je gevraagd een vijftal velden in te vullen, waarvan er drie verplicht ingevuld dienen te worden.

De velden die je verplicht in moet vullen zijn ‘campagne bron’, ‘campagnemedium’ en ‘campagne naam’.

Bij campagnebron geef je de naam van een externe website, nieuwsbrief of affiliate netwerk op.

Vervolgens geef je bij campagnemedium de naam van het medium op waar de desbetreffende bron onder valt.

  • Display* – campagnemedium: CPC of CPM
  • E-mail – campagnemedium: e-mail
  • Affiliate* – campagnemedium: CPC of CPL
*De waarde van het campagnemedium is afhankelijk van het afrekenmodel van het betreffende kanaal.

Hierna geef je bij campagnenaam de naam van de campagne op zoals deze actiecampagne binnen jouw organisatie bekend staat.

Zorg bij de inzet van verschillende kanalen voor eenzelfde actiecampagne dat de campagnenaam bij elk ingezet kanaal hetzelfde is.

Praktijkvoorbeeld Tuinmeubelen actie

Tuincentrum Orchidee zet elk jaar een in september een actiecampagne in om oude modellen tuinmeubelen die tegen aantrekkelijke kortingen weggaan extra onder de aandacht te brengen.

Het tuincentrum zet hiervoor de online kanalen display en e-mail in.

De banners van het display kanaal worden op twee websites ingezet te weten tuinidee.nl (afrekening via CPC) en buitenleven.nl (afrekening via CPM).

Met betrekking tot de e-mail campagne worden twee mailings verstuurd een bekendmaking en een reminder, die beide slechts een link naar de landinsgpagina bevatten.

UTM tags voor display

Tuinidee.nl Buitenleven.nl
Url van de website /tuinmeubelen /tuinmeubelen
Campagne bron tuinidee buitenleven
Campagnemedium banner_cpc banner_cpm
Campagnenaam tuinmeubelen_sept2011 tuinmeubelen_sept2011

Wanneer Tuincentrum Orchidee verschillen bannerformaten inzet en inzicht wil krijgen in de prestaties van de verschillende bannerformaten kan het bannerformaat in het veld bij de niet verplichte UTM tag ‘Campagne-inhoud’ worden ingevoerd

UTM tags voor e-mail

Bekendmaking Reminder
Url van de website /tuinmeubelen /tuinmeubelen
Campagne bron bekendmaking reminder
Campagnemedium e-mail e-mail
Campagnenaam tuinmeubelen_sept2011 tuinmeubelen_sept2011

In dit voorbeeld hebben beide e-mails slechts een link naar de landingspagina.

Wanneer e-mails meerdere links hebben en je inzicht wilt krijgen in de prestaties van de verschillende links kun je een beschrijving van de betreffende link opgeven bij de niet verplichte UTM tag ‘Campagne-inhoud’.

Stap 3. URL genereren

Wanneer je de stap 1 en 2 hebt doorlopen klik je bij stap 3 op de knop ‘URL genereren’.

Nu krijg je een URL terug die je kan kopiëren en voor het betreffende kanaal of elementen binnen een kanaal kan gebruiken.

In het geval van de bekendmaking e-mail krijg je de volgende URL :

http://www.orchidee.nl/tuinmeubelen?utm_source=bekendmaking&utm_medium=email&utm_campaign=tuimeubelen_sept2011

Deze URL kun je als doel van de link in de bekendmaking e-mail gebruiken.

Waar vind ik de statistieken terug?

Wanneer je de statistieken van de online actiecampagne in Google Analytics wilt analyseren kan je deze inzien door op het tabblad ‘mijn site’ naar ‘verkeersbronnen’ te gaan.

Vervolgens kies je ‘bronnen’ en klik je op ‘campagnes’. Hier zie je alle campagnes die bezoeken aan je website hebben opgeleverd in geselecteerde datumbereik terug.

Standaard zie je hier de campagnenamen die je bij de UTM tag ‘campagnenaam’ hebt opgegeven terug.

Nu kun je de statistieken met betrekking tot sitegebruik, doelen en E-commerce voor je online campagnes analyseren.

Ter afsluiting wil ik nog een tip meegeven.

Het is belangrijk om consequent om te gaan met de UTM tags. Hiermee voorkom je dat de statistieken van je online campagnes overzichtelijk blijven.

Zet je meerdere online kanalen in voor een actiecampagne zorg dan dat bij ieder kanaal de campagnenaam gelijk is.

Hierdoor kun je in analytics gemakkelijk de totale statistieken voor een actiecampagne analyseren. In Google analytics zijn de statistieken altijd nog uit te splitsen per ingezet kanaal.

Jeroen van Eck
Jeroen Van Eck

Senior SEA specialist

j.vaneck@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?