Ad blockers iOS9: groot probleem voor advertisers?

Het gebruik van ad blockers op desktop(browsers) laat al jaren een stijging zien. Op mobiel viel het tot dusver mee, waardoor mobile advertising grotendeels buiten schot bleef.

Tot vandaag.

Met de presentatie van iOS9 maakt Apple het namelijk mogelijk advertenties te blokkeren in je mobiele Safari-browser.

Hoe groot is dit probleem, hoe groot kan worden en hoe kunnen we erop anticiperen?

Report: the cost of ad blocking

Om met de deur in huis te vallen, meer dan 10% van internetgebruikers in Europa gebruikt een ad blocker. In Duitsland en de UK ligt het zelfs boven de 20%, Nederland wordt niet genoemd in het rapport, maar zal eerder richting de UK gaan (20,3%) dan richting Frankrijk (10,4%)

Zoals te verwachten zijn het vooral de doorgewinterde internetgebruikers – de gamers, tech-lovers, active social networkers – die het vaakst een ad blocker gebruiken.

adblock_rates

Mobile en ad blockers

Ad blockers voor op je mobiel zijn niet nieuw, maar wel minder bekend. Voor Google Chrome heb je een extra app nodig. De Firefox mobiele browser biedt de optie om een plugin te installeren. Met de komst van iOS9 kan het percentage ad blockers helaas flink toenemen.

Zoals Apple Adobe Flash in de ban deed omdat het teveel van je accu en browser zou vergen en te onveilig zou zijn, zo wil Apple nu ook de mogelijkheid bieden om banners blokkeren. De achterliggende reden, zo zegt Apple, is het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid.

Door alle banners en tags laden pagina’s veel langzamer en verbruik je meer data.

En ja, door die ads te blokkeren zijn de performanceresultaten bij sommige sites gigantisch: met soms een halvering in mb’s en sitesnelheid. Dat zijn 2 belangrijke redenen om op je mobiel misschien nog wel sneller een ad blocker te zetten dan op je desktop (en nee, je doet het niet!!).

Hoe werkt een ad blocker (en kun je het als adverteerder omzeilen?)

Een ad blocker detecteert aan de hand van veelgebruikte benamingen of er ads getoond worden. Er wordt namelijk altijd een script aangeroepen die de banners van een andere locatie haalt. Dat script is herkenbaar is dus te blocken door browserplugins.

Gelukkig kun je op vergelijkbare wijze ook achterhalen of iemand een ad blocker gebruikt. Je kunt namelijk weer detecteren of een script wel geladen wordt. Sites als Wired en Tweakers gebruiken dit weer om bezoekers aan te moedigen banners toe te laten.

adblock_wired

adblock_

Zoals met alles is er met geld veel mogelijk. Grote partijen betalen ad blockers namelijk om toch advertenties te tonen, bleek in februari.

Wat te doen als adverteerder?

Er klinken geluiden dat adverteerders het gebruik van ad blockers over zich hebben afgeroepen. Irritante pop-ups, te veel herhalingen, te drukke banners en te grote bestanden hebben geleid tot de huidige populariteit van ad blockers.

De tragedy of the commons gaat ook in de internetwereld op helaas.

Neemt niet weg dat de goeden onder de slechten leiden. Dus, wat kunnen we doen?

  1. Bijhouden welke bezoekers een ad blocker hebben, bijvoorbeeld met dit script »
  2. Inspelen op de ‘eisen’ van ad block users, zie bijvoorbeeld de lijst van Adblock.
  3. Meer inzetten op leadgeneratie, zodat je bij het 1e bezoek al informatie hebt van de bezoeker (e-mail).
  4. Meer met publishers werken die aanmoedigen om hun eigen site op de whitelist te zetten.
  5. Advertenties minder irritant maken (zijn wij sowieso al voorstander van 😉 ).

Voor onze bestaande klanten houden we goed in gaten welk effect iOS9, en daarmee de aandacht voor ad blockers, heeft op onze advertising. Mocht de groei van ad blockers doorzetten, dan is de kans aanwezig dat er naast cookie walls ook ad blocker walls komen.

Display-banners zullen voorlopig dus niet verdwijnen, maar dat we met bovenstaand rekening moeten gaan houden, is duidelijk.

Bron, o.m.: The Cost of Ad Blocking (pdf)

 

 

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl