Advantiv; maximaliseer digitale merk impact!

Voor TV inkoop zijn er allerlei tools beschikbaar die uitrekenen welke zenders je moet inkopen om de GRP druk te vergroten, maar voor digitaal bestond dit niet. Welke digitale investering heeft de grootste impact op merkbekendheid? De tool die we ontwikkelden met de naam Advantiv kan giswerk uit de digitale mediaplanning halen waardoor we zuivere online en offline afwegingen kunnen maken.

Wat we gedaan hebben?

We ontwikkelden een algoritme door ons team van media-, mediaplanning-, programmatic- en analytics-specialisten, in nauwe samenwerking met enkele van ‘s lands grootste adverteerders.

Met als output van dat algoritme?

Een mediaplan voor de inzet van je digitale kanalen om je gekozen doelgroep maximaal te kunnen bereiken en dus maximaal impact te laten maken op je merk kpi’s.

In totaal houdt Advantiv rekening met 12 variabelen, die in honderdduizend scenario’s worden doorgerekend om te komen tot het ideale, voor optimaal bereik geoptimaliseerde voorstel. Rekening houdend met budgetten, branches, wat we weten van per generatie verschillend kijk-, luister- en surfgedrag, overlap in consumptie van kanalen, en andere wezenlijke uitgangspunten als contactfrequentie, exposuretijden, percentages volledig in beeld.

Een belangrijk uitgangspunt van Advantiv: De bijdrage van 1 exposure op TV aan awareness en bekendheid is het vertrekpunt. Vanuit dat vertrekpunt beoordeelt Advantiv welke digitale kanalen voor effectief en incrementeel bereik gaan zorgen binnen de doelgroep.

Er zijn daarbij een paar haken en ogen binnen het digitale landschap die niet voor TV gelden en waar we in onze tool rekening mee moeten houden: – Manier van ads kijken wijkt af – De screencoverage is bijna nooit 100% zoals op TV – Viewability verschilt per ad en plaatsing Door oa dit in de berekening mee te nemen konden we de ‘TV factor’ bepalen.

De TV factor is één van de belangrijkste variabelen van Advantiv. Op basis van onderzoeken is er voor elk digitaal kanaal een impactwaarde vastgesteld. Dit houdt in dat digitaal kanaal A, x impressies moet uitleveren aan 1 gebruiker om impact te maken die gelijk is aan 1 ‘TV exposure’ en voor kanaal B geldt weer een andere frequentie. Deze TV factor plus de andere variabelen zorgen voor een kant en klaar mediaplan wat je kan inzetten om je doelstelling te bereiken.

Nieuwsgierig geworden naar deze unieke technologie? Neem dan contact op.