Adverteren op Amazon – Wat zijn de mogelijkheden?

Om extra zichtbaarheid te creëren op Amazon, ontkom je er vrijwel niet aan om betaalde advertenties in te zetten. Op Amazon.com zijn vrijwelalle items ‘above the fold’ betaalde advertenties en naar verwachting neemt dit alleen maar toe (Bron: Vox.com). Producten ranken organisch beter op het moment dat je meer verkoopt en betere en/of meer reviews ontvangt. Vooral in het begin, wanneer je nog weinig reviews en verkopen realiseert, kun je middels betaalde advertenties de eerste verkopen en reviews genereren. Welke opties zijn er allemaal en hoe werkt het adverteren via Amazon?

De mogelijkheden van Amazon ads

Binnen Amazon zijn advertenties te herkennen aan de sub-title ‘Gesponsord’. Deze advertenties krijgen prominente plekken in de zoekresultaten. Er zijn drie verschillende advertentie types, namelijk Sponsored Brands, Product Display Ads en Sponsored Products.

Drie soorten campagnes

De campagnes zijn opgesplitst in 3 types, namelijk Sponsored Products, Sponsored Brands en Sponsored Display. We vertellen je hier graag meer over.

Sponsored brands – Doel: brand awareness

Dit type advertentie wordt bovenaan een pagina met zoekresultaten getoond. Hierbij is het mogelijk om een logo, een headline en maximaal 3 producten te tonen. Bezoekers die op de banner klikken, gaan naar de merkpagina. Dit werkt volgens een CPC-model: er worden kosten gemaakt als men klikt. Je bepaalt zelf het budget en die biedingen per klik. 

Note: deze optie is alleen mogelijk als het merk geregistreerd is.

Sponsored products – Doel: performance

Deze advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten van Amazon én op productpagina’s. Als adverteerder kies je de zoekwoorden of gebruik je automatische contexttargeting. Je betaalt voor de clicks op het product. Gesponsorde producten verhogen de zichtbaarheid van het product, verbeteren de conversieratio en stimuleren de verkoop.

  

Sponsored display (beta) – Doel: brand awareness & performance

Deze vorm van adverteren is vrij nieuw op Amazon. Hierbij worden display advertenties getoond op Amazon, maar ook op externe websites. Audiences worden automatisch gecreëerd op basis van relevant shopping gedrag. Ieder product kan geselecteerd worden als advertentie via de backend van Amazon. 

Amazon ads strategieën

Welke strategie moet je kiezen als je gaat adverteren op Amazon? Dit is afhankelijk van het aantal producten, maar ook de categorie waarin jouw product(en) vallen. Sommige categorieën hebben vrijwel geen concurrentie op het gebied van advertenties, maar andere categorieën hebben zeer zware concurrentie. Bij de categorieën met weinig concurrentie profiteer je van lage CPC’s. Bij de categorieën met zeer zware concurrentie, zijn de CPC’s beduidend hoger.

Automatische targeting

Start je met adverteren of werk je met nieuwe producten, dan zijn automatische campagnes erg handig. In dit geval toont Amazon de producten op gerelateerde zoekwoorden. Dit gebeurt door middel van een slim algoritme. In beginsel is het altijd aan te raden om dit type campagne te gebruiken, aangezien het veel inzicht geeft in relevante zoekwoorden. Een must is het bijsturen met negative keywords om verspilling van je budget te voorkomen. 

Bij automatische campagnes is het niet mogelijk zoekwoorden te kiezen om te targetten. Wel kan er gestuurd worden op vier matching varianten, namelijk: 

  • Close match: zeer gerelateerd aan je producten. 
  • Loose match: breed gerelateerd aan je producten. 
  • Substitutes: bezoekers op productdetail pagina’s van producten die gelijk zijn aan producten van jou.
  • Complements: bezoekers op productdetail pagina’s aanvullend op producten van jou.

Handmatige campagnes

Bij handmatige campagnes kun je volledig je eigen strategie bepalen. Je kiest zoekwoorden waarop je gevonden wil worden en bepaalt de matching (broad, phrase, exact). Deze vormen variëren in targeting precisie en monitoring efforts. Uiteraard is het bij handmatige campagnes ook belangrijk om negatieve zoekwoorden uit te sluiten. 

AcOS

Amazon geeft sellers en vendors veel informatie op het gebied van bezoekers, sessies, CTR, et cetera. Echter, de zogenaamde AcOS (advertising cost of sale) is de belangrijkste performance indicator op het gebied van PPC.

ACoS is een goede performance indicator om kosten te monitoren en te berekenen hoeveel winst er gemaakt kan worden. ACoS helpt ook om een break-even-punt te achterhalen. Het is belangrijk om het break-even-punt te kennen, zodat u kunt streven om boven dat punt te komen.

ACoS bestaat uit verschillende elementen waarmee de performance berekend wordt.

ACoS = Ad Spend ÷ Ad Revenue * 100

Bijvoorbeeld: een campagne heeft €254,- aan sales uit advertenties gehaald. De kosten voor het adverteren bedroegen €63,-. 

ACoS = 63 / 254 * 100 = 25%

De vraag wat nu eigenlijk een goede ACoS is, wordt vaak gesteld. Hoe lager de ACoS, des te rendabeler de campagnes. Uit onderzoek van Sellics.com blijkt dat er per categorie grote verschillen qua ACoS te zien zijn. Hieronder is een tabel toegevoegd uit dit onderzoek. 

Bol.com vs. Amazon  

In mei 2020 heeft Bol.com haar nieuwe tool in Mabaya gelanceerd. Voorheen verliep het adverteren via Criteo, waarbij een seller erg weinig opties had. In Mabaya zitten veel verbeteringen. De roadmap van Bol.com ziet er dan ook veelbelovend uit. 

Op het moment van schrijven is het alleen mogelijk om middels sponsored products te adverteren. De opties zijn vergelijkbaar met de opties die Amazon adverteerders biedt. Binnen de handmatige campagnes kan er ook getarget worden op broad, phrase en exact zoekwoorden. 

De roadmap van Bol.com bevat de opties voor headline search (advertenties bovenaan een product listing) en product display advertenties.

 

Hulp nodig bij het opzetten van de juiste advertentie strategie? Neem contact met ons op!

Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl