Advertising nieuws november

Belangrijke Google & Facebook updates en tips voor Black Friday!

In deze nieuwsbrief van november wederom een samenvatting van de belangrijkste updates omtrent online advertisement. Ook staan we stil bij de steeds populairdere wordende dag in Nederland: Black Friday (vrijdag 26 november 2021). We geven u vijf handige tips omtrent het adverteren rondom deze unieke dag.


Artikel 1: De Top 5 tips voor adverteren tijdens Black Friday

Black Friday is bijna weer binnen handbereik. Wat betekent dat de drukke periodes eraan komen. Alle voorbereidingen in de winkel zijn als het goed is bijna afgerond zodat de stormvloed van aankopen opgevangen kan worden. Niet alleen in de winkel zelf, maar ook online moeten veel voorbereidingen getroffen worden. Is de website up-to-date als het gaat om productinformatie of prijzen? Staan alle nieuwsbrieven klaar om verstuurd te worden en zijn alle advertenties wel goed ingericht? Het laatste zullen we vandaag dieper induiken aangezien je natuurlijk optimaal gebruik wil maken van jouw advertenties. Om deze reden hebben wij voor jou 5 tips opgesteld om je alvast op weg te helpen tijdens de aankomende drukke dagen en jij het maximale uit jouw advertenties kan halen tijdens Black Friday.

  1. Begin op tijd met adverteren!

Als je wilt adverteren voor Black Friday is het goed om hier in aanloop naar Black Friday al mee te beginnen. Zoals op de afbeelding is te zien, is er al veel zoekvolume in de oriëntatiefase. Veel mensen zullen al eerder kijken welke producten goedkoper worden en welke zij willen gaan kopen. Handig dus als jouw producten of diensten dan al goed zichtbaar zijn! Begin daarom in november met het adverteren en houd de campagnes rond half november goed in de gaten, aangezien de zoekvolumes dan exponentieel beginnen te stijgen.

  1. Bekijk of je advertenties relevant genoeg zijn voor Black Friday

Tijdens Black Friday zal het oog vooral vallen op de deals tijdens deze dag. Zorg er daarom voor dat je de deals en Black Friday zelf benoemt in de advertenties, zowel in de koppen als in de beschrijvingen. Hierdoor zullen je advertenties relevanter zijn en meer klikken krijgen, wat ook weer leidt tot een hogere advertentie kwaliteit. Houd het niet alleen bij de advertenties zelf, maar kijk ook nog een keer naar je sitelinks. Voeg bijvoorbeeld promo-extensies toe, een sitelink extensie met de Black Friday deal of verwerk de nieuwe lage prijzen in prijsextensies

  1. Verhoog je biedingen

In de aanloop naar Black Friday is er altijd meer concurrentie op de markt. Meer concurrentie zorgt voor hogere biedingen en dus hogere gemiddelde CPC’s. houd er dus rekening mee dat je de ingestelde maximale bod limieten zal moeten gaan verhogen als je toch nog goed zichtbaar wilt blijven in aanloop naar Black Friday. 

  1. Kijk nog eens goed naar je budgetten

Hogere biedingen in combinatie met meer zoekvolumes zal er ook voor zorgen dat je eerder door het ingestelde budget heen bent. Wil je profiteren van de hogere vraag tijdens Black Friday? Dan is het handig om te kijken of er mogelijkheden zijn om het budget te verhogen. Het kan zelfs goed zijn om dit tijdens de aanloop naar Black Friday een paar keer per dag te controleren. De kans is namelijk aanwezig dat je elke dag al om 10.00 uur door je budget heen bent. Geen budgetverhoging, maar wil je toch optimaal gebruik maken van Black Friday? Afhankelijk van je product of dienst zou je kunnen kijken naar de advertentieplanning en alleen adverteren tijdens de meest rendabele uren in de dag. 

  1. Maak alvast doelgroepen om later remarketing toe te passen 

Tijdens Black Friday zullen veel nieuwe potentiële klanten op je website komen. Een goede mogelijkheid dus om je retargeting doelgroepen lijsten aan te vullen (of deze überhaupt te maken) zodat je deze na Black Friday weer kan gebruiken voor nieuwe campagnes. Een voorbeeld is om bijvoorbeeld een speciale Black Friday landingspagina aan te maken en de bezoekers hiervan in een doelgroep lijst te plaatsen. Hierdoor kan je deze bezoekers weer targeten tijdens de feestdagen met mooie deals die ze eventueel tijdens Black Friday gemist hebben. Denk strategisch wat voor jouw bedrijf werkt en probeer daarbij creatief te zijn om zoveel mogelijk uit deze lijsten te halen!

 

Artikel 2: Wat betekent Google’s oneindige scroll op mobiel voor adverteerders?

Google heeft aangekondigd dat mobiele gebruikers voortaan continu kunnen scrollen in de zoekresultaten. Dit betekent dat in plaats van een “Meer tonen” knop na ongeveer tien resultaten, zoekers in staat zullen zijn om verder te scrollen door ongeveer vier pagina’s met zoekresultaten voordat ze de “Meer tonen” knop zien.

Hierdoor vragen veel adverteerders zich af wat er zal gebeuren met hun Google Ads op mobiele apparaten. Deze verandering heeft geen invloed op hoe de advertentieveiling werkt of de manier waarop Ad Rank wordt berekend, maar er kunnen wel wat veranderingen zijn in de metric.

Vanwege de verandering in de manier waarop zoekresultaten nu worden weergegeven op mobiele apparaten, is Google bezig met het herverdelen van het aantal tekstadvertenties dat kan worden weergegeven tussen de boven- en onderkant van pagina’s. Nu kunnen tekstadvertenties worden weergegeven bovenaan de tweede pagina en verder, terwijl minder tekstadvertenties zullen worden weergegeven onderaan elke pagina.

Hoe zullen mijn statistieken veranderen? Mogelijk zie je meer mobiele impressies en een lagere CTR op Search, Shopping en Local Ads. De verwachting vanuit Google is dat klikken, conversies, gemiddelde CPC en gemiddelde CPA vlak zullen blijven. Zoekcampagnes zien mogelijk meer impressies van topadvertenties en minder impressies van onderste advertenties.

Moet ik nu direct iets veranderen? Nog niet! Deze wijziging geldt op dit moment alleen voor zoekopdrachten in de VS, maar zal in 2022 worden uitgerold naar andere landen en talen.

Artikel 3: Google Ads’ Enhanced Conversions Beta

Met de toestemmingsmodus van Google worden enkel de cookies geaccepteerd, waar de gebruiker expliciet toestemming voor heeft gegeven. Deze Consent Mode zorgt er dus voor dat je conform de AVG-wet data verzameld, maar dus ook data verliest. Ondanks dat er een gebruiker de cookies niet accepteert, worden de acties op de website toch gevolgd. Alleen wel geanonimiseerd. Dit betekent echter niet dat marketeers dit kunnen inzien. Nee, we zijn nog steeds de data kwijt. Maar deze modus maakt gebruik van machine learning en zal op basis van verwachtingen toch nog een gooi kunnen doen naar de werkelijke data.

Conversiemodellering en Enhanced Conversions
Vanaf april 2021 is namelijk conversiemodellering in het leven geroepen om op bovenstaande te kunnen inspelen. Het is een privacy vriendelijke toepassing die de kans van advertentie-interacties en conversies op je website meet. De tool maakt gebruik van de geanonimiseerde data en geeft hierbij een inschatting op welke conversies er hebben plaatsgevonden. Hierdoor krijg je toch een invulling voor het gat in data wat je hebt opgelopen. En daarop komt Google nu met de ‘Enhanced Conversion Tracking’ beta. Dit zal de nauwkeurigheid van deze inschatting verbeteren. Het vormt een aanvulling op de bestaande conversietags door gehashte first-party data te delen met Google op een veilige manier.

Hoe werkt Enhanced Conversions?
Als een klant een conversie op de website voltooid, bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, wordt er first-party data ontvangen, zoals een e-mailadres, naam, thuisadres en/of telefoonnummer. Deze gegevens kunnen worden vastgelegd in de conversietags en gehasht teruggestuurd naar Google. Deze gegevens zullen gebruikt worden om het rapporteren van de conversies te verbeteren en te toetsen, door met extra data dichterbij de waarheid te komen.

Wat moet ik doen?
Je kunt op twee manieren gebruik maken van Enhanced Conversions. Dat ligt er aan op welke manier je je conversitags hebt ingesteld:

  • via Google Tag Manager. Lees hier de instructies van Google om dit aan te passen.
  • via de Global site tag. Lees hier de instructies van Google om dit aan te passen.

Let op: Enhanced Conversions zal alleen werken bij conversies, waarbij klantdata verzameld wordt, zoals formulieren of aankopen, waarbij een e-mailadres, postcode of telefoonnummer ingevuld moeten worden.

 

Artikel 4: Facebook ads campagnedoelstellingen gaan op de schop

De campagnedoelstellingen in de Facebook Ad-omgeving krijgen binnenkort een nieuwe structuur. Waar momenteel en doorgaans elf doelstellingen beschikbaar waren, wordt dit aantal teruggebracht naar zes. De doelstellingen worden als het ware vereenvoudigd. Dit meldt Bram van der Hallen, Facebook Blueprint Lead Trainer, op zijn LinkedIn. 

Wat gaat de update concreet betekenen? De impact op je werkzaamheden en campagnes zal naar mijn verwachting klein zijn. Facebook heeft momenteel natuurlijk ook aardig wat versplinterde doelstellingen die in sommige gevallen veel raakvlakken hebben. De zes nieuwe beschikbare campagnedoelstellingen worden: awareness, traffic, engagement, leads, app promotion én sales. De huidige doelstellingen worden dus in sommige gevallen (brand awareness en reach) samengesmolten of krijgen een nieuwe naam (app promotion). De doelstelling ‘traffic’ blijft als enige ongewijzigd. 

Los van de naamgeving en structuur gaat het wel interessant worden wat de impact van de ‘nieuwe’ doelstellingen gaat worden op het resultaat van je campagnes. Waar je momenteel nog specifiek kan sturen op doelstellingen ‘video views’ of ‘Reach’, zal dit wanneer de update is doorgevoerd niet meer mogelijk zijn. Al is de vraag hoe waardevol deze doelstellingen nog zijn, aangezien deze vooral sturen op kwantiteit en niets zeggen over kwaliteit en de waarde van de mensen die je bereikt. De update wordt (zoals altijd bij Facebook) geleidelijk geïntroduceerd en doorgevoerd. Waar deze in sommige landen al is doorgevoerd, kan het voor velen nog even duren voordat deze beschikbaar is. 

 

Artikel 5: Facebook test een nieuwe optie voor het cross-posten van je Facebook-feedberichten op Instagram

Facebook is druk bezig met het doorontwikkelen van het Instagram platform, nieuwe functies worden aangekondigd waarmee het platform meer gebruikers naar het platform wil trekken en langer op het platform wil te laten blijven. 

Een van de functies die momenteel verschijnt bij verschillende gebruikers is het plaatsen van berichten via desktop, een functie waar velen al lang op wachten. Het mogelijk maken van het plaatsen via desktop verhoogt vooral het gebruiksgemak voor de zakelijke Instagram gebruiker. Bij het online plaatsen vanaf desktop krijgen gebruikers, net als bij de mobiele versie, de mogelijkheid filters te gebruiken en te sleutelen aan instellingen als licht en helderheid. 

Het is duidelijk dat Facebook de afgelopen maanden druk bezig is geweest zijn reeks apps beter met elkaar te laten samenwerken. Zo werd onlangs bekend dat Facebook een cross-posting optie, voor degenen die meerdere apps gebruiken van Facebook, aan het testen is. Deze cross-posting optie maakt het mogelijk voor gebruikers om hun Facebook-updates met foto’s of video’s te cross-posten op Instagram. 

De functie verschijnt in het opstelvak van Facebook, waar berichten worden opgesteld. De schakelaar is te vinden naast de schakelaar voor het maken van een nieuw album en het bewerken van publiek. Als gebruikers de functie standaard willen gebruiken wordt in het accounts centrum een optie toegevoegd waarmee gebruikers het cross-posten op Instagram automatisch in kunnen stellen. Deze zal verschijnen naast de functie die het mogelijk maakt automatisch Facebook-verhalen met Instagram, verhalen te delen. Deze functie is er al enige tijd. Niet alle formaten komen in aanmerking voor het crossposten, wanneer deze bijvoorbeeld te groot zijn voor de feed van Instagram of berichten alleen tekst bevatten is het niet mogelijk deze te plaatsen op Instagram. 


Vragen? Wij helpen jou graag!

Heb je na het lezen van deze update vragen of misschien over iets anders dat je bent tegengekomen op het gebied van advertising? Neem dan gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?