Advertising nieuws september

Naast onze maandelijkse SEO nieuwsbrief komen wij nu ook met een maandelijkse update omtrent Advertising. Op deze manier kunnen wij alle nieuwtjes op het gebied van advertising (SEA, social media, display en UX-XRO) bundelen en op een laagdrempelige manier delen. Ook was er vanuit onze klanten vraag naar een dergelijke nieuwsbrief en daar geven wij graag gehoor aan. Hieronder een overzicht van de nieuwtjes vanuit Google en de social media kanalen die we graag willen delen. Veel leesplezier!

Lees ook het artikel ‘Psychologische Theorieën en Online Marketing‘ dat staat vermeld in deze nieuwsbrief.

Een grote verandering in de Search Ads-structuur 

Zoals velen van jullie misschien al gehoord hebben is er een grote verandering op komst, namelijk de nieuwe Search Ads-structuur van Google die volledig inspeelt op machine learning. Deze structuur wordt ook wel Hagakure genoemd. 

De Hagakure vertaalt zich in een praktisch pad voor het structureren van de Google Ads campagnes. Google is al jaren steeds meer aan het automatiseren. De Hagakure is een zeer logische manier om bij deze automatisering in te zetten. De algoritmes zijn bij Google steeds beter geworden. Hierdoor zijn ze steeds beter in staat om het juiste bod te bepalen en de juiste advertentie te kunnen tonen voor iedere interactie. 

De oude structuur is gericht op aparte advertentiegroepen per zoekwoordoptie en aparte campagnes voor dynamische zoekadvertenties. De Hagakure-methode maakt gebruik van een slimme biedstrategie, responsieve zoekadvertenties en is standvastiger doordat de verschillende zoekwoordopties in dezelfde advertentiegroep staan. en de dynamische zoekadvertenties staan in dezelfde campagne als de standaard advertentiegroepen. Het idee van de Hagakure-methode is dat er uiteindelijk alleen advertentiegroepen overblijven met significante volumes. Zo kunnen de slimme algoritmes van Google ten volste benut worden, want meer volume betekent meer data en data is natuurlijk waar de algoritmes op draaien. Hoe meer data een algoritme heeft, hoe beter een algoritme het juiste bod en de juiste combinatie van advertentie-creaties kan bepalen. Daarnaast krijgt Google met deze structuur de ruimte om alle relevante plaatsingen te benutten. Daardoor worden er meer impressies en interacties gerealiseerd met uiteindelijk meer omzet. 

Het is belangrijk om je bij de Hagakure aan onderstaande best practises te houden om zo het maximale uit de nieuwe methode te halen:

  • Alleen landingspagina’s met significant volume (meer dan 3000 impressies per week)
  • Maximaal één URL per advertentiegroep 
  • Maak gebruik van ad customizers, keyword insertion en IF-statements. Zo blijven de advertenties zo dynamisch en relevant mogelijk
  • Maak gebruik van de brede zoekwoordoptie voor het afvangen van meer verkeer
  • Maak gebruik van slimme biedstrategieën om bij iedere interactie met het juiste bod komen
  • Voeg een dynamische advertentiegroep toe aan de campagne om URL’s met minder volume op te kunnen vangen

 

 


Google wijzigt smart bidding strategies

Google wijzigt vooralsnog alleen de bid strategies op campagne niveau. Reeds ingestelde bid strategies blijven functioneren, de wijziging heeft alleen betrekking op nieuwe bid strategies. Voor nu hoef je dus geen actie te ondernemen en deze wijziging heeft volgens Google geen invloed op de biedingen die door de strategie worden gedaan. Bestaande bid strategies op campagne niveau worden in de loop van 2022 automatisch door Google omgezet. Ook heeft Google alvast laten weten dat er een wijziging van de portfolio bid strategies in 2022 aan zit te komen.

Bid strategies zijn op campagne niveau of over verschillende campagnes (portfolio bid strategies) in te stellen. Google wijzigt vooralsnog alleen de bid strategies op campagne niveau. Reeds ingestelde bid strategies blijven functioneren, de wijziging heeft alleen betrekking op nieuwe bid strategies. Voor nu hoef je dus geen actie te ondernemen en deze wijziging heeft volgens Google geen invloed op de biedingen die door de strategie worden gedaan. Bestaande bid strategies op campagne niveau worden in de loop van 2022 automatisch door Google omgezet. Ook heeft Google vast laten weten dat er een wijziging van de portfolio bid strategies in 2022 aan zit te komen.

Wat verandert er dan precies?

Prestatiedoel Oude biedstrategie Geüpdatete biedstrategie
Aantal conversies maximaliseren binnen een bepaald budget Aantal conversies maximaliseren Aantal conversies maximaliseren (geen Doel-CPA opgegeven)
Aantal conversies maximaliseren tot Doel-CPA Doel-CPA Aantal conversies maximaliseren met Doel-CPA
Conversiewaarde maximaliseren binnen een gesteld budget Conversiewaarde maximaliseren Conversiewaarde maximaliseren (geen Doel-ROAS opgegeven)
Conversiewaarde maximaliseren tot Doel-ROAS Doel-ROAS Conversiewaarde maximaliseren met Doel-ROAS

Bron: Google Ads Help

 

 


Facebooks officiële server-side partnerintegratie met GTM is live

Facebook heeft nu de officiële partnerintegratie met server-side Google Tag Manager vrijgegeven. Je kunt het instellen door naar Events Manager te gaan, een pixel te selecteren, de instellingen te openen en naar beneden te scrollen naar Conversions API.

Facebook CAPI live
Om de integratie te laten werken, heb je al een server-side GTM container nodig, en je hebt een web container nodig met Google Analytics 4 tagging setup. De integratie vertrouwt op een GA4 datastroom van de browser naar de server. In de server wordt het dan opgepikt door de officiële tag van Facebook. De integratie is eigenlijk een wizard, die u door het proces leidt. Het creëert automatisch (en publiceert) alle benodigde componenten in zowel de web container als de server-side container. Als je werkt met de Facebook pixel en je hebt een server-side Google Tag Manager setup, kan dit de moeite waard zijn om eens te bekijken.

Mocht u hier vragen over hebben, dan voorzien onze social media specialisten u graag van meer informatie.

 

 


Google geeft details voor geautomatiseerd bieden in Display & Video 360

Gebruikers kunnen nu aangepaste vermenigvuldigingsfactoren instellen, zonder code te hoeven schrijven heeft Google een drietal updates onthuld voor geautomatiseerd bieden via zijn Display & Video 360 buy-side oplossing. Gebruikers kunnen nu aangepaste biedmultiplicators instellen zonder code te hoeven schrijven door Floodlight-activiteiten te selecteren en er waardes aan toe te kennen. Een Display & Video 360 productmanager legt uit: “Je kunt bijvoorbeeld een hogere waarde toekennen aan aankopen met een hoge waarde, zodat je advertenties zijn afgestemd om specifiek de omzet te verhogen in plaats van meer transacties te stimuleren.”

Deze mogelijkheid zal in de toekomst worden uitgebreid naar Analytics 360-doelen.
Google introduceerde ook pay per viewable impressions, zoals gemeten door actieve weergave, voor display- en videocampagnes, die qua strategie beperkt waren tot kosten per acquisitie of het maximaliseren van conversies. Dit stelt je in staat om te optimaliseren voor het maximaliseren van actieve weergave. Hiermee verminder je budgetverspilling en zal je betere prestaties bereiken door alleen te betalen voor impressies die viewable zijn in plaats van elke impressie. Tot slot heeft Google een nieuw Bidding Insights-rapport uitgerold waarmee gebruikers kunnen monitoren wat het gemiddelde CPM-bod (kosten per duizend vertoningen) is op basis van de waarschijnlijkheid dat een impressie tot een conversie of klik leidt.

Bidding Insights zal ook gegevens verstrekken over hoeveel impressies werden gewonnen op basis van de waarschijnlijkheid om het geselecteerde resultaat te bereiken. Het nieuwe rapport zal beschikbaar komen na zeven dagen activiteit en het ontstaan van voldoende data om zinvolle inzichten te bieden in alle campagnes die gebruik maken van geautomatiseerde biedingen.

 

Vragen? Wij helpen jou graag!

Heb je na het lezen van deze update vragen of misschien over iets anders dat je bent tegengekomen op het gebied van advertising? Neem dan gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Aaron Hordijk

Advertising specialist

a.hordijk@searchresult.nl