AdWords en Bing positiestrategie automatiseren

Het voortdurend handmatig bijsturen van biedingen binnen AdWords- of Bing-campagnes is snel een tijdrovende klus. Een beetje SEA‘er werkt daarom graag met geautomatiseerde biedstrategieën.

In de gedeelde AdWords-bibliotheek, vind je tal van voorgeprogrammeerde strategieën, elk met telkens net weer een ander doel:

  • Verbeterde CPC
  • Locatie van doelzoekpagina
  • Doel-CPA
  • Overtreffingspercentage
  • Klikken maximaliseren
  • Doelrendement

Mooi, maar deze scripts zijn allemaal afhankelijk van historische gegevens om goed te kunnen presteren (om ze überhaupt te activeren moeten je campagnes al even draaien), óf ze bieden niet de functionaliteit die je zoekt.

Zo bestaat er binnen AdWords bijvoorbeeld geen biedstrategie puur gericht op advertentiepositie.

En dat is een gemis.

Tijdens het opzetten van een campagne heb je als bouwer meestal wel een idee op welke positie je de advertentie wilt laten verschijnen om de keywords een kans te geven zich te bewijzen. Corporate keywords op positie 1, branded keywords op positie 2 en generieke keywords op positie 3 bijvoorbeeld.

Schatten

Wanneer je een nieuwe campagne start is het dan even inschatten hoe hoog het CPC-bod ingesteld dient te worden om de gewenste positie te bereiken, zónder daarvoor onnodig veel te betalen.

En vervolgens is het een kwestie van bijsturen om de veroverde, of de te veroveren posities veilig te stellen.

Een kwestie van ‘laten’ bijsturen wat mij betreft.

Want dat er geen script in de bibliotheek voorhanden is, betekent niet dat je hier geen handigheid op kunt loslaten.

Op keywordniveau kun je via het menu ‘automatiseren’ namelijk regels voor het aanpassen van het max CPC-bod instellen.

Automatiseren

En wanneer de campagnestructuur zo is ingericht dat verschillende soorten keywords in aparte campagnes of ad groups zitten, kun je die campagnes of ad groups automatisch laten optimaliseren gericht op de beoogde posities.

Stappenplan voor het instellen van een dergelijke strategie

Stap 1:

Verwerk de gewenste positie in de naam van de campagne of ad group volgens een vast stramien, bijvoorbeeld Pos1, Pos2 en Pos3.

Positiestrategie

Stap 2:

Maak een regel per positiecategorie voor opbieden.

  • Stel in met welk percentage de biedingen telkens verhoogd mogen worden;
  • Stel in met welke frequentie de biedingen verhoogd mogen worden (bijvoorbeeld dagelijks om 01:00 uur);
  • Stel het kenmerk uit de campagne of ad group naam in als criterium (Pos1);
  • Stel in bij welke behaalde positie de regel in werking moet treden (gemiddeld slechter dan 1.0 bijvoorbeeld).

Stap 3:

Maak een regel per positiecategorie voor afbieden.

Positie strategie

  • Stel in met welk percentage de biedingen telkens verlaagd mogen worden
  • Stel in met welke frequentie de biedingen verlaagd mogen worden (bijvoorbeeld dagelijks om 01:00 uur);
  • Stel het kenmerk uit de campagne of ad group naam in als criterium (Pos1);
  • Stel in bij welke behaalde positie de regel in werking moet treden (gemiddeld beter dan 1.1 bijvoorbeeld).

Het resultaat is dat het max CPC-bod van ieder keyword in die campagne of ad group periodiek aangepast wordt, telkens met een bepaald percentage, om uiteindelijk op een ideaal niveau uit te komen.

Easy does it!

Ook in Bing.

En, tot besluit, er is natuurlijk ook nog een veel makkelijkere manier. Namelijk de volgende keer gewoon even contact opnemen 😉

 

Gert Jan Delcliseur

Director

gj.delcliseur@searchresult.nl