AdWords-lente, reimagined by Google

Het is lente. Hét moment voor een grote voorjaarsschoonmaak. En de perfecte periode om die ene muur eindelijk een ander kleurtje te geven of om de indeling van de huiskamer eens te veranderen. Zo moet Google ook gedacht hebben. Het bedrijf kondigde deze week een grootschalige redesign aan voor AdWords.

Het is alweer 15 jaar geleden dat AdWords is geïntroduceerd. Aanvankelijk als tool om makkelijk tekstadvertenties bij de zoekresultaten in Google te managen. Inmiddels uitgegroeid tot platform dat verschillende vormen van advertenties ondersteunt, zoals display, shopping en video, en dat met hetzelfde gemak op meerdere devices, en met een schat aan data-variabelen.

En ondanks de enorme uitbouw van functies is er alleen in 2008 een opknapbeurtje van de tool geweest.

Hij kon niet uitblijven dus, die make-over. Of ‘reimagine’ zoals Google het noemt. Wat misschien wat overdreven gesteld is, want het betreft geen inhoudelijke update. De opbouw en managementmogelijkheden van campagnes zullen gewoon hetzelfde blijven. De look ‘n feel zal echter flink veranderen.

Jerry Dischler, vice President Product Management van Google geeft aan dat de focus daarbij ligt op 3 aspecten; de weergave van data wordt anders, de tool zal eenvoudiger te gebruiken zijn en AdWords wordt meer georganiseerd rondom je bedrijf in plaats van de producten van Google.

Klinkt allemaal nog wat vaag? Gelukkig zijn er wat voorbeelden.

De campagnes zullen nog steeds links in beeld te zien zijn, zoals je gewend bent. Zodra je op een campagne klikt, krijg je een korte lijst met de best presterende advertentiegroepen te zien.

Naast deze lijst staan de klikken, impressies en kosten weergegeven, verdeeld over mobile, tablet en desktop.

adwords-redesign

adwords-redesign

Verder krijgen verschillende opties zoals advertentieplanning, locaties en apparaten een prominentere plaats en vallen ze niet meer onder het tabje instellingen. En, goed nieuws, irrelevante tabjes als een zoekwoorden-tab bij display- of shopping-campagnes zullen niet meer zichtbaar zijn.

Het ziet ernaar uit dat de tool waar iedere SEA’er vele uren in spendeert, een stuk eenvoudiger en overzichtelijker wordt!

Google is inmiddels al ruim een jaar bezig met de opknapbeurt. De reimagine bevindt zich nu in de testfase. Het is helaas niet mogelijk om je voor deze test in te schrijven.

Paul Feng van Google verwacht dat het nieuwe design pas eind 2017 volledig is uitgerold. Wie denkt snel gebruik te kunnen maken van het ‘nieuwe’ AdWords komt dus bedrogen uit. Maar hé, zo heb je eindelijk eens tijd om die muur een ander kleurtje te geven toch?

😉

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl