lokaal adverteren

AdWords? Location, Location, Location!

Haal jij met AdWords ook lokaal het maximale uit je budget?

Voor ondernemers is zichtbaarheid op de juiste plek op het juiste moment altijd al van groot belang geweest. Maar met het kleiner worden van de wereld door de toenemende groei en ontwikkelingen van het internet, lijken sommigen deze oude wijsheid te vergeten.

Best eigenaardig, want wist je dat…

● …bijna 25% van alle zoekopdrachten op Google lokaal is gericht;
● …25% van alle Nederlanders online onderzoek doet voor een aankoop (zelfs uitsluitend online ook);
● …10% van alle Nederlanders zijn of haar smartphone gebruikt tijdens de potentiële aankoop;
● …sinds de Google Venice Update de locatie van de gebruiker bij mobiele searches automatisch bepaald en ingesteld wordt met behulp van GPS- of IP-adres.

Door hier op in te spelen zijn de zoekresultaten die Google vertoont steeds relevanter en waardevoller. Dit biedt bedrijven veel nieuwe kansen en mogelijkheden om de gewenste doelgroep met doelgerichte advertenties op bijna elk moment te bereiken.

En tegelijkertijd ook de ROI van hun AdWords-campagnes te verbeteren.

Echter, door het ontbreken van tijd en/of relevante kennis, doen adverteerders er in de praktijk regelmatig te weinig mee. Doodzonde! Dus waar te beginnen? Hier. We nemen je even mee terug de schoolbanken om weer op weg te helpen.

Kies de juiste geavanceerde locatieopties

Met geavanceerde locatieopties in AdWords is het mogelijk om een doelgroep op te nemen of uit te sluiten op basis van de fysieke locatie of de locatie waarin de doelgroep is geïnteresseerd.

Momenteel zijn de volgende opties beschikbaar:

● Mensen die zich bevinden in, zoeken naar, of interesse tonen in, mijn targetlocatie (aanbevolen)
● Mensen in mijn getargete locatie
● Mensen die zoeken naar, of interesse tonen in, mijn targetlocatie

 

AdWords locatie opties

Elke optie brengt andere zoekintenties van de doelgroep met zich mee. Door de advertentieteksten te richten op deze intentie verhoog je de relevantie van de ad voor de gebruiker en daarmee ook zijn potentiële waarde.

Voeg locatie-extensies toe

Door een koppeling te maken met Google My Business is het mogelijk om via locatie-extensies adressen, telefoonnummers en een link met een routebeschrijving bij je advertenties weer te geven.

Google my Business

Niet alleen werkt dit als een stimulerende factor om je bedrijf persoonlijk te bezoeken, ook stijgt de CTR van advertenties gemiddeld met 10 procent door het gebruik van locatie-extensies.

Die impact heeft op zijn beurt ook weer directe gevolgen voor je kwaliteitsscores en daarmee ook wat je per klik betaalt voor de positie die je advertentie inneemt bij de zoekresultaten.

Een tussendoortje voor wie nog niet zo thuis is in SEA: de positie die je advertentie inneemt bij de zoekresultaten bepaalt Google met het AdRank algoritme;

AdRank = Max CPC * Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscores worden bepaald door meerdere factoren. De belangrijkste zijn:

● De klikfrequentie (CTR) van de advertentie
● De prestaties van de zichtbare URL in het verleden (CTR)
● Geografische prestaties (CTR)
● Getargete apparaten (CTR)
● De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht
● De kwaliteit van de bestemmingspagina

Je ziet dat de CTR een voorname rol inneemt bij het bepalen van kwaliteitsscores. Hoe hoger de kwaliteitsscores, des te lager het benodigde max CPC-bod om een toppositie te behalen. Door te optimaliseren op CTR, sla je dus een grote slag.

Voeg oproepextensies toe

De CTR van advertenties stijgt gemiddeld met 7 procent door oproepextensies toe te voegen.

Dankzij oproepextensies maak je een belknop zichtbaar bij advertenties op de zoekresultatenpagina van Google. Een klik op deze knop kost evenveel als een normale klik.

oproepextensie

Omdat deze klikken direct contact inhouden, zijn ze erg waardevol. Deze klikken kun je vaak zelfs meten als conversie. 

Om nog beter in te spelen op de mobiele gebruiker is het bovendien raadzaam om gebruik te maken van ‘alleen bellen’-campagnes. Dan geeft Google de advertenties alleen weer op apparaten waarmee de doelgroep kan bellen (dus niet op alle tablets bijvoorbeeld).

Voeg bodaanpassingen toe

Als je een landelijke campagne hebt, voeg dan ook alle provincies en alle grote steden toe. Dit maakt het mogelijk om per provincie, of per stad, je biedingen aan te passen.

Door waardevolle locaties van een bodaanpassing te voorzien, zorg je ervoor dat advertenties op die locaties betere posities behalen.

Om te berekenen welke bodaanpassing handig zijn, stel je de gewenste kosten per conversie vast.

Gewenste kosten per conversie = (100% – target marge) * waarde per conversie

De benodigde bodaanpassing is in feite het procentuele verschil tussen de werkelijke kosten en de gewenste kosten per conversie.

Ben je benieuwd welke kansen en mogelijkheden er nog meer zijn om de ROI van de online advertenties van je bedrijf te verbeteren? Neem dan contact met ons op en ontdek waar lokaal je kansen liggen.

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl