AdWords optimaliseren met filters

Soms kun je door de bomen het bos niet meer zien…

…waar begin je met het optimaliseren van een Google AdWords-account?

Het gebruiken van filters kan deze taak eenvoudiger maken en snel de pijnpunten en kansen in het account blootleggen.

We bekijken de filters op zoekwoordniveau en gaan er vanuit de het bijhouden van conversies is ingesteld.

CPA (Cost per Acquisition) target is 20 euro.

Filter: Drama

Woorden die veel geld kosten en geen conversies opleveren zijn een drama voor elk Google AdWords-account.

  • Filter op zoekwoorden die een veelvoud kosten van wat een conversie mag kosten;
  • Sorteer vervolgens op kosten;
  • Bekijk het filter op lange termijn (6 maanden) en korte termijn (2 maanden) om eventuele toevalligheden uit te sluiten;
  • Pauzeer dure woorden die niet converteren en onderzoek woorden die plotseling niet meer converteren.

Filter: Goed, maar te duur

Woorden die veel geld kosten, maar ook veel conversies opleveren kun je eenvoudig optimaliseren.

  • Filter op zoekwoorden die veel conversies opleveren en een hoge positie hebben, maar een te hoge kosten per conversie hebben (kies een bedrag iets hoger dan je target CPA);
  • Sorteer op conversies;
  • Door het CPC bod te verlagen, neemt de positie af, maar blijven conversies vaak behouden. Probeer altijd op een top 3 positie te mikken;
  • Check na verloop van tijd of de hoeveelheid verkeer & conversies op deze termen niet teveel is afgenomen.

Filter: Toppers

Zoekwoorden die veel potentieel hebben verdienen een goede positie.

  • Filter op zoekwoorden die een lage CPA hebben en een postitie net in, of buiten de top 3;
  • Sorteer op conversies;
  • Verhoog het CPC bod zodat de positie toeneemt. Een zoekwoord in de top 3 heeft, naar onze ervaringen, veel meer kans op conversie;
  • Houdt de CPA in de gaten en controleer na een tijdje of deze nog acceptabel is.

Tips voor het gebruik van filters in Google Adwords

Met een paar aanvullende tips wordt het optimaliseren van een Adwords account nog eenvoudiger.
  • Probeer een tijdvak te kiezen dat pas bij het soort conversie dat je meet. Voor een brochuredownload zou dit twee weken kunnen zijn, maar voor het inschrijven voor een dure opleiding is dit waarschijnlijk langer;
  • Sla filters op voor later gebruik;
  • Noteer je aanpassingen, zodat je later het effect kunt beoordelen;
  • Experimenteer veel met filters en vind de gouden combinaties. Deze zijn per account anders!;
  • Probeer eens de voorgedefinieerde filters uit (zoals ‘Keywords below first page bid’).
Succes met optimaliseren!
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl