Afschaffing van de 72-uurs pauze

Afschaffing van de 72-uurs pauze voor optimalisatie van Facebook advertentieset

Als gevolg van de iOS14 update moest je voorheen 72 uur wachten voordat je advertenties werden hervat/uitgevoerd als je je gebeurtenissen of de prioriteit hiervan had gewijzigd in Facebook gebeurtenisbeheer. Dit had als gevolg dat je campagne(s) stil konden komen te liggen, waar je natuurlijk niet op zit te wachten. Dit is onlangs aangepast, waardoor wijzigingen in gebeurtenissen direct van kracht zijn en ad sets niet meer gepauzeerd worden. Wel moet je nog 72 uur wachten voordat je opnieuw een gebeurtenis of de prioriteit hiervan wil wijzigen. 

Facebook geeft hiermee gehoor aan de feedback vanuit het advertentie-landschap op de oorspronkelijke 72-uurs pauze. Wanneer je een optimalisatie doorvoert in je campagne, wil je het liefst dat dit zo snel mogelijk live staat zonder een pauze. Dat je vanaf nu 72 uur lang geen andere wijziging in gebeurtenisbeheer kan aanbrengen, heeft nauwelijks impact op de uitlevering van de campagnes. 

Een belangrijk onderscheid is dat bovenstaande aanpassing enkel geldt voor gebeurtenisbeheer van de reguliere Facebook-pixel. Voor het SKAdnetwork en bijbehorende SKD-pixel is het schrappen van de 72-uurs pauze voor optimalisatie van gebeurtenissen niet van toepassing. Dit is dus van toepassing op je, als je advertenties weergeeft om app-installs te genereren. 

De afschaffing van de 72-uurs pauze voor optimalisatie van gebeurtenisbeheer is niet de enige update die Facebook heeft doorgevoerd met betrekking tot de iOS update. Waar je voorheen maximaal acht gebeurtenissen met prioriteit kon gebruiken voor elk domein waarop je pixels actief zijn, is het nu ook mogelijk om op gebeurtenissen te optimaliseren die geen prioriteit hebben voor iOS 14. Wanneer je voorheen binnen een campagne stuurde op een gebeurtenis zonder prioriteit werden de betreffende advertenties stopgezet. Dit is nu dus ook niet meer het geval. Kanttekening is dat deze ads mogelijk niet worden getoond aan mensen die zich hebben afgemeld voor tracking op apparaten met iOS 14 of hoger. 

Waar sinds de eerste iOS14 updates de impact op campagnes binnen Facebook redelijk groot was, als je geen voorbereidingen had getroffen binnen je campagnes, lijkt Facebook nu wat soepeler om te gaan met alle wijzigingen en bijbehorende impact. Maar dit zullen zeker niet de laatste wijzigingen zijn in aanloop naar een cookieless era. 

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Jaimy Mol
Jaimy Mol

Affiliate en Social Specialist

j.mol@searchresult.nl


Welkom.
Vanaf november is Searchresult veranderd in Springbok.
Nieuwsgierig?