Amazone

Amazon.nl – 3 maanden live in Nederland

3 maanden na livegang begint Amazon.nl flink te groeien in aantal bezoekers. In mei 2020 bezochten +/- 12 miljoen bezoekers de Nederlandse website (bron: Similarweb.com). Dit komt neer op een stijging van 100 procent ten opzichte van april 2020 (6 mio bezoekers). Met 12 miljoen bezoekers is Amazon.nl voorbijgestreefd aan websites zoals Wehkamp (8 mio) en Zalando.nl (11 mio) en komt het in de buurt van Coolblue.nl (13 mio bezoekers).

De dominantie van Amazon.nl in de Google zoekresultaten heeft een grote invloed op de 100 procent stijging van bezoekers. Amazon.nl steekt in op topposities in Google Shopping en Google Search. Hierdoor vinden veel meer Nederlandse consumenten de weg naar Amazon.nl.  

marketplaces2

Index en Amazon’s eigen aanbod

Begin juni geeft het site: commando in Google +/- 1.3 miljoen url’s weer. Op het moment dat deze query gespecificeerd wordt, valt het op dat +/- 165.000 url’s het label “Verzonden en verkocht door Amazon.nl.” bevatten. Op basis van deze cijfers kan gesteld worden dat +/- 8 procent van het aanbod op Amazon.nl verzonden en verkocht wordt door Amazon zelf en mogelijk Vendor sellers. 

 

Prijzen ten opzichte van andere Nederlandse aanbieders

Amazon staat bekend om haar lage prijzen. In ons vorige blog vergeleken wij de prijzen van verschillende producten en daaruit bleek dat Amazon met verschillende producten niet altijd de goedkoopste was. Ondertussen neemt Amazon.nl een serieuze positie in op het gebied van prijs, voornamelijk in de elektronica categorieën. Op vergelijkingssite Tweakers.net komt Amazon vrijwel altijd als goedkoopste uit de vergelijking (zie onderstaand voorbeeld waarbij Amazon.nl +/- 14 procent goedkoper is dan de overige aanbieders). Naar verwachting zullen de prijzen de komende maanden verder onder druk komen te staan.

 

marketplaces3

 

marketplaces

Amazonbasics

De private label lijn van Amazon, AmazonBasics, is vooral gericht op accessoires van bijvoorbeeld computers. Amazon analyseert haar data op goedlopende producten en zal waar mogelijk zelf deze producten importeren en verkopen onder “AmazonBasics”. Op het moment van schrijven biedt Amazon.nl +/- 8.000 private label producten aan. Een groot deel van deze producten zijn goedkoper dan vergelijkbare producten van concurrenten. Tevens krijgen deze producten een prominente positie binnen de marketplace en worden vaak bestempeld als “bestseller” en “Amazon’s choice”. 

Amazon.nl neemt ondertussen een serieuze positie in en zal naar verwachting ook de komende maand flink doorgroeien. Uiteraard zal Searchresult weer nauwlettend in de gaten houden hoe deze trend zich ontwikkelt. 

Nieuwsgierig hoe Searchresult kan ondersteunen bij adverteren via Amazon? Neem dan contact op.

Eric-Jan Dijks

Marketplaces Specialist

e.dijks@searchresult.nl