Amazon.nl – 5 maanden live in Nederland

In de maanden juni en juli vonden ±10.5 miljoen bezoekers de website van amazon.nl (bron: Similarweb). Ten opzichte van de eerste maanden lijkt er na 5 maanden een stabilisatie in de groei te komen. Andere grote Nederlandse platformen tonen een soortgelijke stabilisatie, wat suggereert dat de ontwikkelingen van Covid-19 ervoor zorgen dat Nederlandse consumenten minder online shoppen. Bol.com blijft de grootste website, daarentegen verliest Wehkamp.nl flink terrein ten opzichte van de vorige maanden.

amazonblog5 

Covid-19 Groei

Amazon heeft wereldwijd in het tweede kwartaal een omzetstijging van 40% naar 89 miljard gerealiseerd. Daarmee profiteerde het bedrijf goed van de ontwikkelingen rondom Covid-19, waarbij consumenten vanuit huis online gingen winkelen. Bijna de helft van de behaalde omzet bij Amazon is gerealiseerd middels e-commerce. Abonnementsdienst Amazon Prime steeg met 30% wereldwijd, waarbij in maart 2020 ongeveer 1 miljoen Nederlanders gebruik maakten van de dienst (bron: Emerce). De algemene nettowinst verdubbelde naar 5,2 miljard dollar, een record voor Amazon.

Prijsontwikkelingen 

Amazon staat wereldwijd bekend om een zeer agressieve prijsgedreven strategie. Nederlandse vergelijkingssites zoals Tweakers.net toonden in de maanden mei en juni aan dat Amazon.nl het aantal uitkliks domineert, waarbij het aantal 2x zo groot is als de uitkliks naar Bol.com. 

Omnia Retail onderzocht de prijzen van de 2000 bestsellers van Amazon.nl ten opzichte van andere grote platformen in Nederland. Zoals te zien in onderstaande afbeelding blijkt dat Amazon.nl gemiddeld 6 – 8% goedkoper was dan de concurrentie. Daarnaast constateert Omnia Retail ook een extreem aantal prijswijzigingen op Amazon.nl, wat aanduidt dat Amazon een sterk dynamische pricing strategie hanteert. 

amazonblog5

Index en Amazon’s eigen aanbod

Begin juni geeft het site: commando in Google +/- 2.1 miljoen url’s weer (t.o.v. 1.2 miljoen in mei). Op het moment dat deze query gespecificeerd wordt, valt het op dat +/- 1.655.000 url’s het label “Verzonden en verkocht door Amazon.nl.” bevatten. Op basis van deze cijfers is een flinke groei te zien in het aanbod van Amazon zelf en mogelijk vendor sellers. 

amazongblog5

Statistieken uit Searchmetrics tonen aan dat de afgelopen maanden een sterk organische (SEO) groei te zien is. Eind juli is een stijging van 270% waar te nemen ten opzichte van april. Ongeveer 90% van de posities ligt buiten de top 10. In vergelijking tot andere partijen zoals Bol.com blijft de organische positie van Amazon ver achter. Searchmetrics toont aan dat de organische zichtbaarheid ±50 keer groter is dan Amazon.nl. Kortom, qua organische zichtbaarheid is nog veel terrein te winnen voor Amazon.nl.


amazonblog5

PPC resultaten

Sinds eind april zet amazon.nl flink in op Google Shopping en menig retailer ondervond hinder van de agressieve advertentie strategie van Amazon.nl. In onderstaande afbeelding is een grote stijging te zien in paid traffic vanaf eind april (bron: Semrush). Opvallend is het feit dat de groei afneemt sinds medio juni. Het lijkt erop dat Amazon.nl minder inzet op betaalde zoekresultaten. 

amazongblog5

Amazonbasics Groei

amazonblog5

De private label lijn van Amazon, AmazonBasics, bestaat vooral uit bestsellers zoals accessoires van bijvoorbeeld computers. Amazon analyseert haar data op goedlopende producten en zal waar mogelijk zelf deze producten importeren en verkopen onder de noemer “AmazonBasics”. Op het moment van schrijven biedt Amazon.nl +/- 18.000 private label producten aan (ruim 10.000 meer t.o.v. april). Een groot deel van deze producten zijn goedkoper dan vergelijkbare producten van concurrenten. Tevens krijgen deze producten een prominente positie binnen de marketplace en worden vaak bestempeld als “bestseller” en “Amazon’s choice”. 

De groei van Amazon.nl lijkt te stagneren, maar desondanks neemt de website een serieuze positie in de markt in. De recente ontwikkelingen op het gebied van Covid-19 kunnen ervoor zorgen dat Amazon.nl verder groeit.

Uiteraard zal Searchresult weer nauwlettend in de gaten houden hoe deze trend zich ontwikkelt. 

Meer weten over Marketplaces en de toegevoegde waarde voor jouw organisatie? Neem contact op.

Meer lezen van Searchresult? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl