Analytics Content Grouping

Sinds enkele maanden heeft Analytics een nieuwe handige feature genaamd Content Grouping.

Het doel van deze functionaliteit is het groeperen en structuren van je content-data in Google Analytics.

Om bijvoorbeeld in het all-pages report of in het behavior flow report belangrijke verschillen tussen afzonderlijke website-onderdelen te ontdekken.

En dat is nog niet alles.

Groupings zijn te zien als aparte dimensie. Voor een overzicht ga je naar het All Pages rapport in de Behavior sectie. Als primary dimension kan je hier je gewenste Content Grouping kiezen.

De meest logische functie van Content Grouping is het structureren van websitecontent in logische groepen. Denk bij een webshop aan het groeperen van alle categorieën of merken om zo te kijken welke categorie of merk het beste presteert.

In combinatie met segmentatie en custom reporting is dit natuurlijk helemaal handig.

Met Content Grouping zijn er bovendien ook nog andere mogelijkheden. De data uit je Content Groupings is namelijk ook te gebruiken als extra dimensie.

Handig om te vergelijken welke Content Groups de hoogste bounce rate hebben bijvoorbeeld of waar je bezoekers gemiddeld het langste verblijven.

Het is helaas nog niet mogelijk om je aangemaakte Content Groups ook in  segmentering te gebruiken.

Wel is het mogelijk om in je aangepaste rapporten te filteren op ingestelde Content Groups.

Untitledc

 

Naast bovenstaand voorbeeld zijn er ook nog andere cases te bedenken. Zo kan je in plaats van een bestaande sitestructuur ook je groepen vullen met paginaspecifieke eigenschappen.

Om een verkapte A/B-test in te stellen.

Of groepeer de lengte van blogartikelen om te zien of lange artikelen een hogere time on page hebben of een lagere bounce rate.

En breid dit naar wens uit met de naam van de auteur, dag van plaatsing, aantal afbeeldingen/filmpjes, enz. Het is maar net welke data  je uit deze pagina’s wilt trekken.

Untitled2a

Configuratie

Op dit moment kent de functionaliteit nog een beperking van maximaal vijf Content Groupings. Onder deze Content Groupings kan je overigens een onbeperkt aantal ondergeschikte Content Groups aanmaken, dus in de praktijk kan je al flink aan de slag.

Het is verder niet onvoorstelbaar dat Google in de toekomst de beperking van 5 Groupings opheft.

Op dit moment is er nog geen mogelijkheid tot het verwijderen van Content Groups. Daarom is het aan te raden eerst een testview aan te maken als je gaat starten.

Op die manier houd je je hoofdview schoon van mogelijke fouten. Indien je groepen in de testview naar wens worden weergegeven, installeer je ze in je hoofdview(s).

Om Content Groups aan te maken ga je naar je view-instellingen en klik je op Content Grouping (‘Inhoudsgroep’ als je Nederlands als taal hebt ingesteld).

Daar zijn vijf hoofdgroepen aan te maken. Stel je hebt een fashion webshop. Je zou dan hier 3 hoofdgroepen kunnen instellen, bijvoorbeeld:

– Heren
– Dames
– Kinderen

Bij het aanmaken van een Content Grouping biedt Google Analytics drie mogelijkheden.

1. Via tracking code; hardcoded in de website. Kies deze optie ook als je gebruikmaakt van Google Tag Manager.
2. Via extractie. Op basis van URI, Pagetitle of Screen-name.
3) Via rule definitions. Bijna hetzelfde als extractie, behalve dat je hier je Groups handmatig moet benoemen.

Optie 1 lijkt de sterkste papieren te hebben, omdat je hier minder afhankelijk bent van wijzigingen op de website. Wel vergt dit een technische aanpassingen wat een nadeel kan zijn als je die capaciteit niet hebt.

Google Tag Manager

Google Tag Manager biedt inmiddels goede ondersteuning voor Content Groups. Bij het aanmaken van een tag moet de Index en groep zelf worden ingegeven.

De index moet overeenkomen met de ingestelde Analytics-index voor deze groep. Je kan voor de waarde het beste kiezen voor een macro.

Zo zijn eventueel ook de data layer waarden uit te lezen, of is in het geval van blogpostlengte een javascript aan te roepen.

Untitled3fg

Samengevat is Content Grouping een handige functie om custom reports te verrijken en analytics-data beter te structureren.

Dit is met name handig wanneer je websitestructuur niet optimaal is opgebouwd, maar je toch orde wil hebben in je analyses door middel van logische groepen.

Veel succes ermee!

En mocht je hulp zoeken bij het instellen van je Content Groups en/of Tag Manager schroom dan niet om contact op te nemen met ons Analytics team!

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl