App-indexing

App Indexing en ASO = New SEO?

Op 21 april, de dag dat ook het groots aangekondigde mobiele algoritme is geïntroduceerd, is het door Google laten indexeren van apps makkelijker geworden. Hierdoor is het voortaan eenvoudiger om content uit je app te laten verschijnen in de organische zoekresultaten.

Indexatie van apps?

Het indexeren en opslaan van de content uit een app is niet zo eenvoudig als bij een website. Een website bestaat in de regel namelijk uit meerdere pagina’s en maakt gebruik van hyperlinks. Google volgt deze links en ontdekt zo steeds nieuwe pagina’s.

Een app maakt daarentegen geen gebruik van hyperlinks, en is anders opgebouwd dan een website, waardoor het indexeren van een app niet op eenzelfde manier mogelijk is.

API van Google

Hoe heeft Google app-indexing dan toch mogelijk gemaakt? Via een app-indexing-API.

Deze API gebruik je om via deeplinks (hyperlinks die naar dieper gelegen content gaan) aan te geven welke content in de app je graag geïndexeerd ziet. Oftewel, welke informatie zie je graag bovenkomen in de organische zoekresultaten.

Makkelijker gezegd dan gedaan? Valt mee!

Allereerst moeten je ontwikkelaars deeplinking in je app mogelijk maken vanuit de Developers Console. Daarna moet je je app koppelen aan je website. En, tot slot, zorg dat je app goed werkt met Google Play Services.

Intent filters

Om bovenstaand verder goed in te regelen, zet je ontwikkelaar ‘intent filters’ in. Deze filters vertellen Google wanneer een gebruiker een bepaald gedeelte van de content bekijkt. Als die persoon vervolgens via Google Search op zoek is naar corresponderende content, kan Google hem de optie geven om de content direct in de app te bekijken.

Onderzoek naar hoe de API nu werkt wijst uit dat het optimaliseren van je app content voor zoekmachines nog weinig zin heeft. Google krijgt vooralsnog alleen de locatie en de titel van de pagina mee (die is dus wel te optimaliseren).

Tot dusver nog even resumeren?

Waar dient app-indexering voor?

Als Google weet dat bepaalde app-content relevanter is dan concurrerende content, kan Google de mogelijkheid geven de content ook direct in je (eerder geïnstalleerde) app te bekijken. In de afbeelding hieronder zie je hoe dit eruit ziet op een Android-telefoon.

app-indexing-seo-2015

Wat als iemand mijn app niet op zijn smartphone heeft?

Het is geen probleem als iemand de app niet heeft. Als dat het geval is, en de zoekvraag matcht, krijgen zij namelijk de installeerbutton te zien. Dit geeft je natuurlijk een geweldige mogelijkheid je base van app-gebruikers te vergroten.

App linken in organische resultaten

Wat betekent deze verandering nu precies voor de toekomst van Search?

Het toevoegen van deze mogelijkheid lijkt grote veranderingen in search aan te kondigen. In de toekomst, lees nu, gaan apps nog harder concurreren met web-content.

Als je business gebaat is bij zoveel mogelijk (en zoveel mogelijk terugkerende) app-gebruikers, is het dan ook van groot belang om je app-content allereerst goed geïndexeerd te krijgen. Daarna kun je, als je wil samen met ons, gaan experimenteren met hoe je je app-content verder het beste optimaliseert voor de zoekmachine.

Een paar belangrijke aspecten om te onthouden:

  • Voor het ranken van je app zijn vooralsnog de posities van je website op bepaalde keywords erg belangrijk. Zorg dus dat die rankt.
  • Veel traditionele ranking-factoren (zoals gebruikersgedrag en sitestructuur) worden nog niet meegenomen bij het indexeren van apps.
  • Als je app-gebruik wil stimuleren is het natuurlijk wel belangrijk dat je app goed vindbaar is in de Google Play store en de Apple store. Investeer daarom ook in App Store Optimization (ook wel ASO genoemd).

Vooruit, nog even een spoedcursus ASO dan?

Voor goede vindbaarheid in de appstore-zoekmachines is het belangrijk dat:

  • Je mobiele user behaviour meet. Wat doen gebruikers in App stores als ze app willen gaan downloaden (welke categorieën en apps bekeken ze ook?).
  • Je in beschrijvingen en titels in de app store meeneemt; op welke zoekopdrachten wil je gevonden worden?
  • Onderzoekt wat de concurrentie (goed) doet wat betreft zoektermen, zijn deze ook toepasbaar in jouw beschrijving?
  • Vraagt om aanbevelingen / ratings van gebruikers.
  • Zowel in ASO als in app-onwikkeling natuurlijk ook altijd de laatste trends meeneemt.

Bottom line: Optimaliseer je app in de app stores, zorg dat jouw app via app-indexing ook goed geïndexeerd staat in Google’s zoekresultaten, en blijf kansen spotten!

Bonus tip: Als je app-gebruik verder wil stimuleren kun je vanaf nu – na succesvolle app-indexing – ook gerichter adverteren. Ideaal om herhalingsbezoek richting dieper gelegen content in de app te stimuleren.

Kun je een helpende hand van een online advertentiebureau gebruiken? Laat maar weten: onze ASO’s (sja, sorry collega’s) en andere app-marketeers staan voor je klaar!

Anne-Marie De Jong

Strateeg

a.dejong@searchresult.nl