Google Analytics Benchmarking

Tot ongeveer 2 jaar terug kreeg je nog wel eens Google Analytics-updates met allerhande benchmarks per branche. Helaas werd dat afgeschaft. Toch blijft de behoefte aan benchmarking groot.

Reden voor Google om benchmarking weer beschikbaar te stellen in Google Analytics!

Waarom benchmarking?

We krijgen regelmatig de vraag wat een gemiddeld bouncepercentage, conversiepercentage, etc. in een bepaalde branche is. Het antwoord daarop is vaak dat een gemiddelde maar weinig zegt. We gaan liever uit van 0-metingen en werken van daaruit omhoog.

Dat gezegd hebbende, wil je natuurlijk nog steeds graag weten of je voor- of achterloopt in je branche. Een gemiddelde helpt in dat geval om richting te geven aan je doelstellingen.

Dus we zijn erg blij met deze nieuwe rapportagemogelijkheid, maar, blijf vooral focussen op je eigen data.

Benchmarking aanzetten

Om gebruik te maken van benchmarking in Google Analytics, moet je Google eerst toestemming geven om ook jouw data anoniem te mogen delen.

Deze optie vind je onder de accountinstellingen. Om accurate benchmarking-data te krijgen, raden we ook aan bij de property-instellingen de branche op te geven waarin je organisatie werkzaam is.

Je kunt de branche nog wijzigen in het rapport, maar als je het hier instelt staat de rapportage automatisch goed (bovendien help je mee aan accurate data).

Hoe ziet benchmarking eruit?

Er zijn momenteel 3 rapportages waarop je kunt benchmarken: Kanalen, Locatie en Apparaten. Boven in de rapportages geef je de branche aan waarmee je wilt benchmarken (als je dat niet al op property-niveau hebt doorgegeven).
Verder geef je de grootte van je site in aantallen sessies op, en je ziet op basis van welke data de benchmark tot stand is gekomen.

De rapportages zien er vervolgens zo uit:

benchmark_GA

Marketing Searchresult

marketing@searchresult.nl