Nieuwe A/B-testmogelijkheden met Google Analytics

Met Content Experiments in Google Analytics was het al mogelijk om A/B-testen op te zetten.

Met een optimalisatie-algoritme van Google werd dan gekeken welke variant het beste presteert.

De grootste verandering in de nieuwe Content Experiments zit hem in dit algoritme. Of eigenlijk, het uitschakelen van dit algoritme.

Multi-Armed Bandid

Voorheen was er enkel de mogelijkheid om met het zogeheten Multi-Armed Bandit principe een test op te zetten.

Bij een standaard A/B-test wordt aan 50% van de bezoeken de controlepagina getoond, en aan de andere 50% een variant.

Door de resultaten van deze 2 segmenten met elkaar te vergelijken kun je analyseren welke van de twee variaties beter presteert.

Met het Multi-Armed Bandid principe wordt het verkeer in eerste instantie ook 50/50 verdeeld.

Maar zodra één van de varianten beter presteert, krijgt deze meer bezoeken dan de minder presterende variant. Dit principe heeft 2 voordelen:

  1. Je kunt sneller significant maken of een variant werkelijk beter presteert dan de ander.
  2. Je verliest minder onnodige conversies aan een minder presterende variant.

Klinkt goed, maar in sommige gevallen wil je gewoon een ‘ouderwetse’ A/B test. Om bijvoorbeeld tijds- of campagne-invloeden uit de test te halen.

Het goede nieuws is dat dat voortaan kan: vanaf nu heeft Google Content Experiments de mogelijkheid om de bezoekers in een test 50/50 te verdelen over de ingestelde varianten!

Visual Website Optimizer

Voor ons een hele goede ontwikkeling is verder de komende integratie van Visual Website Optimizer in Google Analytics.

Het pakket waar wij onze Conversieoptimalisatie-trajecten mee opzetten, kan dan gekoppeld worden aan Google Analytics.

Dat kon al door middel van Custom Variabelen, maar in de toekomst zullen testgegevens dus ook in Google Content Experiments geschoten kunnen worden.

Hierdoor zijn méér inzichten uit de testresultaten te halen, terwijl de custom variabelen uiteraard ook nog beschikbaar blijven voor andere interessante data.

AdSense data

Tot besluit is het vanaf nu ook mogelijk om de opbrengst uit Google AdSense in te stellen als doel van een A/B-test.

Voor de meeste van onze klanten is deze ontwikkeling niet erg interessant.

Voor vele bloggers en publishers is dit echter een aangename toevoeging, want een blog of website is daarmee gemakkelijk te optimaliseren op advertentie-inkomsten. Leuk voor de blogger, en natuurlijk voor Google zelf.

Content Experiments

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners