Website optimalisatie met eyetracking onderzoek

Waar kijken bezoekers naar op je website en waar kijken ze juist niet naar?

Hoe lang duurt het voordat ze de informatie spotten die ze zoeken? En waar verwachten bezoekers belangrijke items op de website?

Eyetracking geeft hierin verhelderende en verrassende inzichten en leidt tot zeer bruikbare resultaten om sites te optimaliseren.

Wat is eyetracking?

Eyetracking is een techniek waarmee de oogbewegingen van mensen exact kunnen worden gevolgd.

Respondenten nemen plaats achter een normaal ogend beeldscherm.

En terwijl zij opdrachten uitvoeren op eenwebsite, legt het beeldscherm middels infrarood camera’s de oogbewegingen vast.

Deze oogbewegingen worden vervolgens vertaald in heatmaps en gazetracks.

Heatmaps laten zien welke items op de website de aandacht trokken, bijvoorbeeld afbeeldingen en hyperlinks.

Gazetracks laten het kijkpad van de respondent zien: waar kijkt hij als eerste naar en waar valt vervolgens zijn blik op?

Klik hier om de opnamen van het eyetracking onderzoek te bekijken.

Hoe zet Searchresult eyetracking onderzoek in?

In de vorm van kwalitatief eyetracking onderzoek

Hierbij wordt eyetracking met ‘traditioneel’ gebruikersonderzoek gecombineerd. Proefpersonen voeren taakopdrachten uit terwijl ze hardop denken.

Ondertussen worden ongemerkt al hun oogbewegingen vastgelegd. Zes tot acht proefpersonen nemen elk maximaal een uur deel aan dit onderzoek.

In de vorm van kwantitatief eyetracking onderzoek

Het gaat hier om eyetracking onderzoek met 20 tot 50 proefpersonen. We laten proefpersonen elk maximaal vijftien minuten een serie van taakopdrachten uitvoeren waarbij we uitsluitend geïnteresseerd zijn in hun eerste muisklik.

Denk aan het vinden van een specifiek item op de homepage zoals een bepaald product of de contactknop, de winkelwagen of bijvoorbeeld een bestelknop.

Met de eyetracking data kunnen we het ontwerp en de opbouw van webpagina’s verder optimaliseren.

De bezoeker zien en vinden zo sneller wat zij zoeken, zien de belangrijkste zaken als eerste en snappen direct waar zij wel en niet op kunnen klikken.

Benieuwd naar wat Searchresult in dit geval nog meer kan betekenen? Vraag dan informatie aan over eyetracking onderzoek.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners