Het nieuwe Google-logo en de reacties

Weg met het klassieke Old Serif, welkom Product Sans! Google introduceerde dinsdag misschien wel haar opvallendste update in 16 jaar tijd: een nieuw logo met bijbehorend opgepoetst brand image. Speelser, moderner en iets feller.

Nieuw logo Google

De voornaamste reden voor de verandering is, naar eigen zeggen, dat het bedrijf en haar logo ooit ontwikkeld zijn voor browsers op desktops. Tegenwoordig gebruiken mensen natuurlijk ook diverse andere platforms, apps en apparaten voor interactie met Google-producten.

En op elke plek verwacht je dezelfde impact bij gebruik.

De nieuwe (geanimeerde) stijl ligt in de lijn van het logo van Alphabet en laat je zien dat je Google gebruikt en hoe Google voor je aan het werk is. Zelfs op de kleinste schermen, want het nieuwe logo is volledig responsive.

Nieuwe icoon

 

De letter ‘g’ als zelfstandig icoon is nu een kapitale ‘G’ en bestaat uit de 4 kleuren waarmee Google zich identificeert. Het nieuwe ontwerp wordt de komende tijd uitgerold over de verschillende producten.

Google zelf over het nieuwe logo:

“We hebben het beste van Google (het eenvoudige, kleurige, niet-rommelige, vriendelijke) genomen en opnieuw vormgegeven. Niet alleen voor het Google van vandaag, maar voor het Google van de toekomst”, schrijft de internetreus.

Inhakers

Ons vertrouwde biermerk Heineken reageerde scherp en vlot op het nieuwe logo. Want waar komt toch dat ‘lachende e’tje’ vandaan?

  Google reageerde snel. Wat blijkt? Geïnspireerd door dezelfde persoon. Supertoevallig!

Arke deed ook een poging om in te haken… maar daar werd niet echt op gereageerd.

Meer reacties op Twitter? In Amerika werden op de dag van de onthulling 200.000 tweets over het onderwerp de wereld in geslingerd. Sommige mensen vinden de verandering verschrikkelijk, anderen zijn ongetemd enthousiast. Twitter ging los:

Zo kan niet iedereen tegen verandering.

En weten anderen al niet meer hoe het oude logo eruit zag.

Er is nog veel te zeggen over de samenstelling van de kleuren en het nieuwe lettertype.

Want het oude logo was toch prima?

Eigenlijk zijn vooral designers er wel blij mee.

Op deze na dan.

En is de acceptatie-fase inmiddels al begonnen.

Na het nieuws over Alphabet een week eerder, heeft Google met dit nieuwe jasje het internet ook deze week weer wakker geschud. Breaking, of maakt het eigenlijk allemaal niet zo veel uit?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners