Display-impressies in Google Analytics

Een nieuwe feature in Google Analytics geeft je straks nog meer inzicht in het pad dat je klanten afleggen.

Je krijgt namelijk niet alleen inzicht in clicks naar je website, maar ook of die bezoekers eerder je display-advertenties hebben gezien.

Met de nieuwe feature zorgt Google voor een verdere integratie van Google Analytics met het Google Display Netwerk en geeft daarmee meer inzicht in online consumentengedrag.

Display advertising heeft over het algemeen een veel lagere CTR dan bijvoorbeeld Adwords.

Display wordt vaker ingezet als brandingkanaal.

Je wil bekendheid genereren voor je merk of product. Dat maakt display moeilijker meetbaar dan Adwords.

Bij display spreek je daarom ook van view-through conversions: conversies die gebeuren nadat iemand een display advertentie gezien heeft, maar er niet op heeft geklikt.

Deze view-through conversies zie je straks ook terug in je multi-channel funnels, waarmee de waarde van je display campagnes veel inzichtelijker wordt.
multi-channel display

Nieuwe dimensies voor display

Om het verhaal compleet te maken kun je in Google Analytics ook zien of een advertentie daadwerkelijk in het zichtbare gedeelte van een scherm getoond is (above the fold) en of een videoadvertentie in Youtube volledig bekeken is.

Dat laatste kan met de dimensies ‘Video played Percent’ en ‘Trueview’. Eerstgenoemde geeft (vanzelfsprekend) het percentage weer dat bekeken is (25, 50, 75 of 100%),

Trueview geeft met Yes of No aan of een advertentie meer dan 30 seconden is bekeken (of tot het eind).

GDN voor Google Analytics activeren

Om zo snel mogelijk te kunnen profiteren van deze nieuwe functionaliteit zijn 3 dingen nodig:

  1. Koppeling van je AdWords-account met je Google Analytics-account
  2. Google Analytics tracking code aanpassen om display-advertenties te ondersteunen
  3. Aanmelden via de whitelist »

De eerste stap is hopelijk al gezet, de tweede stap is niet meer dan een regel code veranderen. Controleer wel altijd of je data nog goed binnenkomt!

Ben je minder flexibel met het aanpassen van codes op de website, overweeg dan gelijk Google Tag Manager.

Hiermee kun je erg eenvoudig codes aanpassen op je website, zonder afhankelijk te zijn van derde partijen, de ICT-afdeling of releases.

Meer informatie over de nieuwe feature op het officiële Google Analytics blog »

Hulp nodig bij de implementatie, opzet of analyses van Google Analytics of Google Tag Manager? Neem vrijblijvend contact met ons op.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners