Display advertising mobile: Google Display Network versoepelt

Een paar weken geleden heeft Google Adwords stilzwijgend de advertentie-requirements voor online display advertising (=banners) in het Google Display Network (GDN) aangepast.

De maximale grootte van een banner wordt verdrievoudigd(!) van 50 kB naar 150 kB.

display-advertising-mobile

Hoewel er geen verklaring wordt gegeven voor de aanpassing, lijkt deze hand in hand te gaan met de opkomst van mobile advertising.

Mobile en tablet-apparaten ondersteunen vaak geen Flash, de technologie waarin display van oudsher gebouwd wordt.

Daarom worden mobiele advertenties vertoond in HTML5- of GIF-formaat. Deze formaten hadden vaak moeite met de 50 kB-limiet.

Hierdoor zien met name GIF-banners er soms korrelig en onscherp uit.

Ook kunnen ze in vergelijking met een Flash-banner weinig beeldmateriaal en animatie bevatten.

Daarnaast introduceert Google nieuwe display-formaten, zoals het masthead-formaat van 970×90 pixels. Dit relatief grote formaat zal ook baat hebben bij de versoepeling van de display-eisen.

Is deze nieuwe regel een vrijbrief om je display vol te gaan stoppen met beeldmateriaal en visueel vuurwerk? Allerminst.

Banners met een lage bestandsgrootte laden immers sneller, zéker op mobile.

Dit komt het aantal kliks ten goede.

Daarnaast zijn de traditionele geboden bij het banner maken (duidelijke boodschap, kort en krachtige call-to-action) nog altijd leidend in het streven naar een hoge CTR-ratio.

Searchresult ontwerpt, beheert en optimaliseert reeds voor veel van haar klanten display-campagnes. Voor meer informatie klik hier.

Voor meer informatie over de nieuwe display requirements, en de nieuwe display-formaten in het Google Display Network kun je terecht op https://support.google.com/adwordspolicy/answer/176108?hl=nl&rd=1#

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners