Google Marketing Platform Partner Summit

Eindelijk was het zover: San Francisco here we come! Niet één, niet twee, maar drie man sterk gingen we richting Frisco.

Het openbaar vervoer liet ons ‘s ochtends vroeg natuurlijk weer mooi in de steek, maar we hebben de vlucht gehaald en waren op tijd klaar voor de Summit.

De Google Marketing Platform Partner Summit 2018 om precies te zijn. Een hele mond vol, maar het is dan ook wel hét event, waar we als bedrijf en als Analytics-consultants bij moeten zijn.

Analisten, resellers, partners en dit jaar ook veel advertisingspecialisten komen er bijeen om als eerste te horen wat Google allemaal in petto heeft.

Van tevoren hadden we natuurlijk al gekeken naar wat er allemaal op het programma staat in de 3 dagen die de Summit duurt. Met tal van talks over Advertising, DataStudio en Google Tag Manager hoefden we ons geen seconde te vervelen.

Laten we wat hoogtepunten doornemen!

The Latest and Upcoming DataStudio features

DataStudio bestaat al sinds mei 2016, en in Q3 van 2018 is het product dan eindelijk uit de bèta gehaald. Wat betekent dat? Nou, voor een gemiddelde gebruiker die er dagelijks mee werkt, eigenlijk niet zo heel veel.

Het product blijft zich voortdurend verder ontwikkelen. Zo zijn er het afgelopen jaar alleen al 65+ releases gedaan. Verandering is zogezegd de grootste contante.

Een paar recente updates op een rijtje:

Vanaf nu is het mogelijk om je dashboards te exporteren als PDF-bestand. Bovendien is het mogelijk om rapportages periodiek te laten sturen. Ideaal voor die wekelijkse rapportage die je voorheen nog handmatig moest versturen.

Een voorbeeld van twee ogenschijnlijk simpele toevoegingen aan het product, waar we lang op hebben moeten wachten.

Verder is er deze keer meer focus geweest op de gebruiksvriendelijkheid van het product. Als je veel met Datastudio werkt, weet je wat ik hiermee bedoel te zeggen. Het product is voor zowel de bouwer als de gebruiker van het dashboard gemakkelijker gemaakt.

Dashboards zijn eenvoudiger te bouwen, integraties met de verschillende externe producten, (bijvoorbeeld Adobe Analytics) zijn verbeterd en zowel tijdens het bouwen als tijdens het lezen is het gemakkelijker om het dashboard te filteren op segmenten.

Aanvullend:

  • is het nu mogelijk om embedded content toe te voegen (bijvoorbeeld YouTube-video);
  • is blending gemakkelijker gemaakt;
  • bestaat er een rechtstreekse koppeling van Display & Video 360;
  • en als klap op de vuurpijl kun je nu ook custom grafieken ontwikkelen met behulp van JavaScript.

Het DataStudio-team heeft afgelopen jaar duidelijk niet stil gezeten. Als we het team moeten geloven komen er nog veel meer mooie ontwikkelingen aan. Met als het meezit ook een paar wensen van ons die we ze tijdens de lunch konden toefluisteren.

Getting the Most out of Platform Home and Integrations

Een van de tools binnen Google waar we nog wat minder gebruik van maken, maar waar het afgelopen jaar ook keihard aan is gewerkt, is Platform Home. De homepage, zou je kunnen zeggen, van de Google stack.

Via deze pagina heb je toegang tot de 7 marketingproducten die Google aanbiedt. Met aan de ene kant Google Ads 360 en Display & Video 360, aan de andere kant Google Surveys, Google Optimize, Google DataStudio, Google Tag Manager en natuurlijk Google Analytics.

In de dagelijkse werkzaamheden zullen we waarschijnlijk weinig op deze homepage te vinden zijn, maar dat wil niet zeggen dat het geen handig hulpmiddel is. Via deze pagina is het namelijk supersimpel om alle producten aan elkaar te koppelen om het beste uit je Google stack te halen.

Dit laatste doe je in het Integrations Center.

Gebruik bijvoorbeeld audiences vanuit Google Analytics voor je targeting in Search Ads en Display & Video óf ga voor de meer advanced integratie van Google Optimize met Search Ads en stem de landingspagina af op de advertentie-uiting die een bezoeker heeft gezien.

De mogelijkheden zijn veel groter dan je wellicht in eerste instantie denkt. En mocht je niet zeker zijn wat te doen, dan helpen we je natuurlijk graag.

Voordelen van het Google Marketing Platform nog even puntsgewijs:

  • Attributie over kanalen heen;
  • Sneller schakelen en uitvoeren van de verschillende marketingactiviteiten;
  • Completer beeld van je doelgroepen;
  • Meer retargetingmogelijkheden door integraties met alle producten;
  • Alle rapportages en gegevens zijn op één centrale plek te vinden, waardoor je meer grip krijgt op de doelgroepen, ingezette media en natuurlijk de resultaten;
  • Eenvoudiger werken en meer controle op campagnes over meerdere kanalen heen.

Summit

Measuring across Platforms: Google signals

Je zag het in het vorige punt al voorbij komen: Google Signals. Wat is dit en wat kunnen we er mee? Hou je vast:

Een gemiddeld persoon gebruikt 5 verschillende apparaten gedurende een beetje customer journey. Desktops, tablets, mobiele telefoons, smart TV’s en andere apparaten. Signals is een nieuw onderdeel in Google Analytics waarmee je die gebruikers gericht kunt volgen, ondanks de verschillende apparaten.

Het was altijd al mogelijk om één gebruiker te volgen over meerdere apparaten. Kleine kanttekening daarbij is dat diegene wel ingelogd moest zijn op de ‘mijn’-omgeving van je website. Daar komt met Google Signals dus eindelijk verandering in!

Het werkt bijna hetzelfde als voorheen, alleen wordt niet de inlog op de eigen website gebruikt als ijkpunt, maar wordt het Google account van de bezoeker gebruikt om sessies op verschillende apparaten aan elkaar te koppelen.

Zo is het nu dus mogelijk om ook niet-klanten in de attributierapportages te krijgen.

Helaas zit de tool nog in bèta, wat nog een aantal beperkingen met zich meebrengt. Zo is op dit moment het werken met segmenten nog niet mogelijk, exports naar bijvoorbeeld BigQuery laten nog even op zich wachten en de koppeling met DataStudio is nog in de maak.

Ook is het niet bekend hoe groot het deel is van personen die via Google accounts te achterhalen zijn en of diegenen ook “Advertenties personaliseren” in het account aan hebben staan (dit is namelijk een vereiste).

Voorlopig is het dus vooral aan te raden om Signals te gebruiken om trends te zien, in plaats van waarde te hechten aan de aantallen. Maar het belooft zeker een goed hulpmiddel te worden bij de uitrol van volgende versies.

Welke rapporten vinden we terug onder Google Signals?

In Google Analytics: Doelgroep >> Verschillende apparaten vind je 4 rapporten terug:

  • Apparaatoverlap. Hier vind je een visualisatie van in welke mate bezoekers met meerdere devices op je website komen.
  • Apparaatpaden. Vergelijkbaar met het Multi-Channel Funnel-rapport, dat we al een langer kennen in GA.
  • Kanalenrapport. Dit rapport geeft dezelfde info als de huidige standaardrapportages van Google Analytics, in de nabije toekomst geupdate met multi-device-gebruikers.
  • Acquisitie-apparaatrapport. Dit rapport, vergelijkbaar met Assisted Conversions, toont met welke apparaten een gebruiker als eerste op je website binnenkomt én wat de ondersteunende waarde is van deze apparaten. Daarmee kun je bijvoorbeeld zien dat consumenten via mobiel en tablet oriënteren, maar via desktop converteren. Hier kun je je targeting weer op aanpassen.

Kortom, weer een hoop mooie nieuwe dingen voor ons als analist, advertising consultant en Google-partner voor onze klanten 😉

Neem vooral contact met ons op als je meer info over bovenstaande producten wil. En stay tuned voor volgende blogs, er komt nog meer aan!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners