Concurrentievoordeel door mediabudgetoptimalisatie

Vijf tips van Searchresult voor een succesvolle start

We zijn al ver in het vierde kwartaal van het jaar: tijd dus om vooruit te kijken naar 2018. Welke marketingactiviteiten willen we realiseren en hoe verdelen we de budgetten? Het zijn lastige beslissingen, maar gelukkig kun je met Marketing Automation bepaalde processen automatiseren om eenvoudiger, betere marketingbeslissingen te maken.

Bij het bepalen hoe het mediabudget voor marketingcampagnes het beste inzetbaar is, is kanaalkeuze vaak een grote uitdaging. Welke kanalen bereiken de klanten het best, welke genereren de meeste resultaten of zijn het meest interessant voor de toekomstige klantenrelatie? En hoe verhouden die kanalen zich weer tot de mix van andere kanalen.

Vaak worden deze analyses handmatig uitgevoerd door marketeers of webanalisten. Dit is tijdrovend en complex. Tijd dus om over te stappen naar geautomatiseerde mediabudgetanalyses.

Vijf tips voor een succesvolle start

Door het toepassen van geautomatiseerde mediabudgetoptimalisatie kun je gedetailleerd in kaart brengen wat de waarde is van elke touchpoint in het aankooptraject van een klant. Ook kun je voor elk kanaal de toegevoegde waarde bepalen en deze afzetten tegen de kosten. Zo werk je efficiënter, bereik je gemakkelijker klanten en behaal je uiteindelijk concurrentievoordeel.

Maar hoe begin je nu precies? Searchresult geeft je een aantal tips:

  1. Bepaal de key performance indicatoren van je kanalen. Welke doelen wil je behalen per kanaal? Dit kunnen kwantitatieve kortetermijndoelen zijn, maar ook langetermijnambities zoals een sterke klantrelatie of een goede merkreputatie.
  2. Lokaliseer databronnen en andere input die impact kunnen hebben op de sales.
  3. Verzamel data en meet alle factoren die direct en indirect van invloed zijn op de sales.
  4. Kijk naar de resultaten met betrekking tot de gemaakte kosten per kanaal. Houd er rekening mee dat sommige kanalen vaste kosten kunnen hebben, waardoor zij in eerste instantie duurder uitkomen, maar in feite goedkoper kunnen zijn.
  5. Pas het budget aan per kanaal en herverdeel het tussen de verschillende mediakanalen.

Marlon Brokke, Data Scientist bij Searchresult, ziet meer en meer bedrijven inzetten op mediabudgetoptimalisatie: “Het wordt steeds eenvoudiger om mediabudgetoptimalisatie in te zetten als onderdeel van je marketingstrategie. Je kunt tegenwoordig ook steeds beter inzichtelijk maken welke offline kanalen individuen gebruiken, waardoor je een groter deel van de customer journey in kaart brengt.

Dat maakt de investering in tools nog efficiënter en de mogelijkheden om maximaal rendement uit mediabudget te halen nog groter. Mediabudgetoptimalisatie verdient zich zo bovendien ook in no-time terug.”

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners