5 tips uit de restaurant-business voor online marketeers

In dit artikel 5 handige tips voor online marketeers uit de restaurant-business.

Na een weekendje Brussel met allerlei gezellige restaurantjes kreeg ik de inspiratie om eens te kijken welke verleidingstacktieken de restaurant-business zoal toepast (en hoe deze te vertalen zijn naar online marketingland).

De psychologische oorlog in restaurants

In een restaurant wordt een psychologische oorlog uitgevochten. De gast wil zo lekker en goedkoop mogelijk eten terwijl de restauranthouder wil dat zijn gasten zoveel mogelijk geld uitgeven.

Online is dat niet anders.

Een bezoeker aan een website wil informatie over een product of dienst en wil het liefst zo weinig mogelijk betalen voor deze product of dienst (en de marketeer denkt alleen aan zijn omzet).

Menu engineering

Het belangrijkste wapen in de strijd van de restauranthouder is de menukaart. De Amerikaan Gregg Rapp is “menu engineer”. Hij is gespecialiseerd in verleidingtactieken waardoor de restaurentbezoeker in feite meer betaalt dan hij eigenlijk van plan was (zie Time.com: “the menu magican“) .

De tips van deze Gregg Rapp zijn vrijwel één op één door te vertalen naar de online marketingbusiness.

5 interessante bevindingen uit de restaurant-business die online ook werken

Een overzicht van de belangrijkste verleidingstactieken van Greg Rapps:

Gebruik geen euro-teken:

een simpele truc met wetenschappelijk bezwezen resultaat.

Wanneer het euro teken wordt weggelaten gaan consumenten meer besteden. Bij een experiment (Cornell University) werden drie identieke menu’s opgesteld met verschillende prijsaanduidingen: met dollarteken, het getal en de munteenheid voluit geschreven en een derde kaart met enkel het cijfer dat de prijs weergeeft.

De menu’s werden gebruikt in een restaurant en werden aan 201 klanten getoond.

De conclusie van het onderzoek: de rekening was gemiddeld 5,55 dollar hoger bij klanten die een menukaart kregen zonder dollarverwijzing. Ken nog geen concretevoorbeelden, maar dit zou volgens mij online precies zo moeten werken!

Stop de prijs een beetje weg:

je moet het potentië klanten niet te gemakkelijk maken om op prijs te vergelijken.

In plaats van alle prijzen keurig op een rijtje te zetten kun je de prijs beter een beetje wegstoppen. Klanten focussen zich meer op de product(omschrijving) dan op de prijs wat resulteert in een hogere omzet.

Deze tip staat haaks om tal van usability regels, maar hey: voor een wat extra omzet in moeilijke tijden mag je de regels best een beetje buigen vind ik.

Gebruik dure producten als afleidingsmanoeuvre:

dure gerechten op een menu verhogen de omzet van een restaurant,  ook als niemand ze bestelt.

Waarom?

Omdat mensen meestal niet het duurste gerecht op het menu bestellen, maar wel het op een na duurste gerecht. Door een duur gericht op het menu te zetten kan een restauranthouder dus klanten verleiden om het op een na duurste gerecht te bestellen (waar uiteraard een interessante marge opzit :-).

Nog niet bewezen, maar als deze truc met overpriced producten werkt met in een restaurant zal het online ook toe te moeten passen zijn toch?

Zet de meest winstgevende producten rechts bovenaan:

als we een menukaart openslaan, gaan onze ogen meteen naar de bovenkant van de rechterpagina. Wanneer we online een pagina’s bekijken geldt hetzelfde.

Producten rechts bovenin krijgen gegarandeerd de meeste aandacht. Plaats daar dus de producten met de meest interessante marge.

Beschrijf de producten zo levendig mogelijk:

een productomschrijving moet een klant verleiden. Dat geldt zowel voor een online retailer als voor een restaurant.

Vergelijk een simpel “carpaccio” met ”dun gesneden ossenhaas op een bedje van sla met een basilicum dressing, pijnboompitten en parmezaanse kaas”.

Drie keer raden waar je meer trek van krijgt en dus overgaat tot een bestelling.

Aanvullingen op dit artikel of weet je een website die één van bovenstaande bevindingen op dit moment toepast? Laat je horen in de comments!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners