Highlights uit de Google filosofie.

Mijn plan was een blog te schrijven over de “cleanheid” in design van alle Google producten. Als je zelf eens kijkt bij Google docs bijvoorbeeld.

In principe is dat een omgeving die je met je computer (verkenner) en Word kunt vergelijken.

Zij weten dat zo user-friendly te maken dat iedereen direct ermee kan werken en dat allemaal op slechts 2 webpagina’s.

De pagina met je documenten en de pagina waar je het document bewerkt.

Hier op kantoor zie ik mensen dagelijks vechten om de nieuwe versie van Microsoft Office onder de knie te krijgen maar Google docs (of gmail of welk product dan ook van Google) snappen ze binnen minuten.

Tijdens de zoektocht voor dit artikel kwam ik terecht op de filosofiepagina van Google.

Die gaat over tien dingen.

Tien dingen die voor iedereen interessant zijn om eens te lezen als je beroepsmatig iets met internet doet. Ik ging er door mijn zoektocht ook eens over nadenken.

Vijf ervan spreken me aan en heb ik aan de muur gehangen:

1 Focus op de gebruiker
2 Het is verstandig om 1 ding te doen en dat goed te doen
3 Snel is beter dan langzaam
9 You can be serious without a suit
10 Goed is simpelweg niet goed genoeg

Het zijn leuke punten om eens over na te denken als je je eigen site of bedrijf eens de maat wil nemen.

De meeste spreken voor zich.

De vierde behoeft misschien wat uitleg. You can be serious without a suit: Tuurlijk zonder pak kun je serieus genomen worden.

Sta ik helemaal achter.

Ik ga het liefst naar kantoor in mijn “outdoor” pak. Bergschoenen met een “Merinowollen” trui. Nooit te warm of te koud.

Maar het punt gaat natuurlijk over dat het belangrijk is met gepassioneerde mensen te werken, met verschillende achtergronden die bezig zijn met hun leven én dingen verschrikkelijk goed te doen.

Een bedrijfscultuur waarin mensen zichzelf zijn en het beste daaruit weten te halen, da’s belangrijker dan een pak.

Ik moet ook toegeven dat ik vaak leukere en slimmere dingen hoor van mensen zonder pak dan met pak.

Waarom hebben accountants een pak aan? Dat snap ik niet helemaal. Bij Sales mensen werkt het bij mij eerder averechts.

Ik heb altijd het idee dat een salesman of -vrouw iets compenseert met een pak.

Traditionele sales is sowieso exit. Het is inhoud dat verkoopt. Ik heb liever iemand op slippers met een briljant plan, dan een Pak met een standaard offerte.

Wie de schoen past, trekke hem aan, was het niet?

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners