Merkperceptie wordt beinvloed door positie bij Google

Onderzoek van Enquiro Research (december 2007) laat zien dat consumenten een positievere merkperceptie hebben van bedrijven met een hoge positie bij Google dan bedrijven die dat niet hebben.

Geholpen merkherkenning 2.2 keer hoger bij een merk dat voorkomt in de zoekresultaten dan een merk wat niet voorkomt in de zoekresultaten.

De onderzoekers constateerden dat er een correlatie was tussen bedrijven die top-posities hadden bij de natuurlijke zoekresultaten en advertenties (adwords) & merkherkenning, merkvoorkeur en koopintentie.

Opzet & resultaten

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 2.722 consumenten die allen overwogen om binnen een jaar een nieuwe auto aan te schaffen. Equiro Research haalde de volgende resultaten naar boven:

  • 16% toename van “brand association” als het merk topposities inneemt bij de natuurlijke resultaten en gesponsorde resultaten bij Google;
  • 2.2 keer betere resultaten bij geholpen merkherkenning bij goede posities in Google;
  • 8% toename van de koopintentie bij goede posities in Google;
  • Consumenten zijn minder geneigd om een merk te kopen wat niet voorkomt op de eerste pagina van de zoekresultaten;
  • Zelfs wanneer er specifiek op merknaam wordt gezocht zorgt aanwezigheid in de gesponsorde en/of natuurlijke resultaten ervoor dat de koopintentie significant hoger is (7%) dan wanneer het merk niet voorkomt bij deze resultaten.

Toename van 7% op koopintentie bij aanwezigheid in natuurlijke en gesponsorde zoekresultaten bij merkgerichte zoekopdrachten. En 16% minder koopintentie wanneer het merk niet voorkomt bij de zoekresultaten.

Eerder onderzoek
Het onderzoek Enquiro sluit aan bij eerder onderzoek van Nielssen/Netrating en het IAB.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners