Mobile website of mobile first?

Iedereen heeft een smartphone. Tenzij je ergens in de rimboe woont, of zwerver bent, of… nee ook dan geldt inmiddels: iedereen heeft een smartphone. Minstens 9 van de 10 mensen die jij kent hebben er sowieso *minstens* eentje.

Dus, iedereen heeft een smartphone. Feit. En iedereen kijkt daar gemiddeld 177 (!) keer per dag op!

Dat zijn een he.le.boel kansen voor bedrijven die daar een beetje slim op in weten te spelen.

Of het nu gaat om het zoeken van een adres, het online bestellen van eten, het bekijken van een make-up-tutorial of het kopen van schoenen. Het zijn allemaal signalen waar je als bedrijf of organisatie wat mee kunt.

Net zo goed als je dat kunt met online marketing van vroeger, maar dan vanuit een mobiele mindset. Gesteund door feiten als dat er sinds 2016 in Google meer zoekopdrachten via een smartphone gedaan worden dan via desktop. Bijvoorbeeld.

En over dat laatste weetje gesproken: “One billion signals are sent out before 10AM/breakfast.”

Toch wringt er nog een schoen voor sommige bedrijven. Wanneer ze naar de conversieratio (bezoeker wordt klant) op mobiel kijken, is deze laag. Ze denken daarom – vaak ten onrechte – dat ze hun marketingstrategie niet verder voor mobiel hoeven te optimaliseren.

Terwijl het stressniveau dat je ervaart bij een slechte mobiele site gelijk is aan het kijken van een horrorfilm.

Pijnlijk

Ons advies? Afgezien van ons enthousiasme voor mobile first? Neem meerdere kanalen mee in de analyse en kijk gewoon naar exacte aantallen overall. Deze laten vaak heel andere cijfers zien dan die mobile only stats.

Probeer verbanden te leggen

Nemen het aantal bezochte pagina’s en de sessieduur op desktop af, maar nemen de conversies en het aantal nieuwe gebruikers juist toe? De kans is groot dat de doelgroep zich oriënteert via een mobile device.

Hello cross-device targeting!

Denk vanuit verschillende informatiebehoeften. Mensen kopen niet bij iedere search of bij ieder bezoek. Hoeveel pagina’s bezoek je zelf voordat je die vakantie boekt, die proefrit aanvraagt of zelfs dat AliExpress-kabeltje, -lampje, of -shirt toevoegt aan je mandje?

Advies? Okay. Segmenteer je doelgroep goed en bied verschillende vormen, customized content aan.

Winnen op mobiel

De makkelijkste manier, of in ieder geval de eerste stap, om te winnen op het mobiele web is door een mobile first-strategie te implementeren. Te beginnen met het optimaliseren van de 3 belangrijkste pijlers: laadsnelheid, design en content.

Laadsnelheid

Laadsnelheid is een belangrijke rankingfactor voor (mobiele) websites. Gemiddeld 40% van de bezoekers verlaat een site als het laden langer dan 3 seconde duurt. 47% verwacht zelfs dat een site binnen 2 seconde geladen is. Goed om te weten? Heel goed om te weten!

Uit recent onderzoek blijkt dat mobiele sites die slechts één seconde sneller zijn, een +27% betere CTR opleveren!

Design

De tweede pijler is design. Denk alleen al aan een fatsoenlijke zoekfunctie. Deze is nog lang niet altijd geoptimaliseerd. Terwijl met een goede zoekfunctie de kans op conversie 140% zo groot is. Breng dat vergrootglas dus prominent in beeld, maak het zoekveld makkelijk vindbaar en toon relevante zoekresultaten.

Content

De homepage of een specifieke landingspagina is de eerste interactie die een gebruiker met de website heeft. Zorg in beide gevallen voor zoveel mogelijk nuttige informatie en communiceer duidelijk wat het doel van de desbetreffende pagina is. Neem je bezoekers bij de hand.

Oh, en nu je er toch bent, lees straks deze ‘25 design principles‘ van Google nog eens door.

Meer tips & tricks?

Ben je klaar voor een mobile first-strategie, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ga dan uit van dit 3-stappen-plan.

  1. Verzamel allereerst belangrijke data, zodat je weet wat er zich afspeelt en hoe bezoekers zich bewegen. Want ja, “Data driven attribution is the future.”
  2. Analyseer de data en kijk waar grote kansen liggen.
  3. Onderneem hier vervolgens actie op, op basis van een geprioriteerd plan.

Bonustip

Laat je nieuwe mobiele site en structuur op voorhand door potentiële gebruikers testen. Hoe gebruiken zij de zoekfunctie? Zijn interne links wel logisch? Zijn de call-to-action buttons zichtbaar genoeg?

Nog eentje dan?

Mobiele apparaten zijn natuurlijk uitermate geschikt voor rich media. Gebruik video om loyaliteit te bevorderen. Of bied een makkelijk te delen wishlist aan en verzamel zo likes en social informatie.

Laatste?

Vraag nooit aan de bezoeker of hij de mobiele website of de volledige website wil zien. Hiermee impliceer je namelijk dat de mobiele website niet volledig is. Een betere optie is om de keuze tussen mobiele of desktopversie aan te bieden.

Allerlaatste?

Vooruit, omdat je m’n favorite laggard bent en die collega misschien nog een zetje in de goede richting nodig heeft: ga voor contact first met één van onze specialisten.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners