Ontbijtdebat Google met @traffic4u @omd @netsociety en @searchresult

Woensdag 26 juni in Hotel Grand te Amsterdam organiseerde Google (/Doubleclick) samen met Traffic4U, OMD, Netsociety en Searchresult het ontbijtdebat mens versus machine.

In de zaal volgden de grote search- en mediabureaus het debat.

De discussie ging over het handmatig versus geautomatiseerd aansturen van campagnes, de toekomst van Searchbureaus en de voor- en nadelen van mensen of machines aan het roer.

Uiteindelijk lagen de visies van de 4 bureaus dicht bij elkaar. Longtail en datafeed driven search lenen zich bij uitstek voor automatisering, en head en midtail zijn meer geschikt voor handwerk.

Waarbij voor midtail wel geldt dat externe bronnen zoals weerdata, vakantieperiode’s, aanbiedingen of dagelijkse trends zich ook lenen voor bidmanagement.

De rol voor de mens ligt uiteraard ook altijd bij het bepalen van de rules voor automatisering en aansluitend het monitoren.

Een grappige vergelijking was de beurscrash op basis van automated trading.

Bij deze flashcrash verloor de Dow Jones binnen enkele minuten 10% aan waarde.

Er blijft in die zin altijd een rol voor de mens over, zeker bij CPC’s boven de 5 euro.

Voor wie deze documentaire (plus App) nog niet gezien heeft: het is een aanrader.

Eensgezindheid online marketingbureaus

Andere interessante overeenkomst tussen een Netsociety, Traffic4U en Searchresult is de hang naar transparantie.

Geen van de Searchbureaus streeft een model na waarbij het bureau vergoed wordt op basis van een percentage van de mediaspend.

Een vergoedingsmodel op basis van uren heeft de voorkeur.

Daarom denk ik dat Searchbureaus uiteindelijk ook meer Display-advertising gaan doen.

Een percentage op media staat objectieve keuzes in de weg.

Het nadeel van een fee uit het mediabudget is bijvoorbeeld dat je praktijkgevallen tegenkomt waarbij meer dan 40% van het budget aan niet altijd even transparante fees opgaat.

Netwerkkosten, techniekkosten, etc. Serious money.

Dat soort waste is niet alleen pure verspilling; het maakt het verschil tussen een positieve of negatieve ROI.

Een feit waar geen machine voor nodig is om in te zien dat dat model eindig is.

Al met al was het een inspirerende sessie.

Niet alleen voor mensen in de zaal maar ook voor mij persoonlijk.

Het zou leuk zijn geweest als opdrachtgevers hadden kunnen meekijken.

Misschien een volgende editie?

 

—–

De vragen (nieuwe antwoorden in de comments op deze post zijn welkom) :

– Hoe denk jij dat de toekomst van Search eruitziet als het gaat om het geautomatiseerd of handmatig sturen van campagnes?
– Hoe ziet jouw bureau er over 2-3 jaar uit? Zijn er dan grote wijzigingen doorgevoerd op dit gebied?
– Wat is je huidige werkwijze m.b.t. het rapporteren / managen / optimaliseren van Search-campagnes?
– Hoe denk je dat dit er in 2014 uit zal zien? En na 2014?
– Wat zijn de voordelen van het gebruik van machines en automatisering om Search-campagnes te managen?
– Zou je hier een voorbeeld van kunnen toelichten?
– Wat zijn juist de voordelen van het gebruiken van mensen om campagnes te managen?
– Hoe zie je de rol van de volgende hulpmiddelen? Tooling, Algoritmes, Bid-managementsystemen, Data-integratiemogelijkheden met CRM-systemen.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners