Persuasive Architecture; een kort overzicht

In het artikel ‘Qualified Answers to Persuasive Architecture’ gaat Brian Eisenberg in op het feit waarom Persuasive Architecture belangrijk is voor je website.

Maar wat is het en wat kan ik er mee?

Wat is Persuasive Architecture?

Persuasive Architecture is een manier van indelen van de inhoud van je website.

Je kijkt niet zozeer naar je productencatalogus of dienstenpakket maar naar de verschillende behoeftes van je bezoekers.

Hierover heeft Andrew Chak ook een erg interessant boek geschreven.

Bezoekers van je website bevinden zich in verschillende stadia in het aankoopproces.

Door de bezoekers te ‘segmenteren’ en gericht aan te spreken op hun specifieke behoeftes faciliteer je ze. Je hebt:

  • Oriënterende bezoekers: Wat is product A? Heb ik het nodig en zo ja, waar moet ik op letten?
  • Vergelijkende bezoekers: Is product A beter/goedkoper dan product B, is site X beter/betrouwbaarder/fijner dan site Y.
  • Transactiegerichte bezoekers: Ik wil product A kopen.
  • Herhalingbezoekers: Ik heb product A gekocht via site X en wil dit weer doen voor product B.

Voor elk van dit type bezoeker is een ander ‘pad’ door je website te onderscheiden waarin hun specifieke informatiebehoefte gefaciliteerd wordt (via het AIDAS model, kennen we die nog?)

Stel dat…

Tot zover de theorie. Maar hoe doe je dit in de praktijk? Stel dat je een website hebt waarmee je tuinkabouters verkoopt; www.kaboutershop.nl.

Een traditionele manier om je inhoud te organiseren is [over ons], [het product], [contact] waarin het product verder gespecificeerd wordt op model of typesoort:

Het merendeel van de webshops zijn op deze manier opgezet. Maar hier ga je voorbij aan de volgende feiten:

Het oriënterende deel van je bezoekers weet nog niet zeker of een tuinkabouter echt iets is voor hun tuin laat staan of ze het via jouw website willen kopen.

Een Gardenmaster 2000 zegt deze doelgroep helemaal niks.

Het vergelijkende deel van je bezoekers weet niet of een Gardenmaster 2000 beter of goedkoper is dan de Gardenmaster x8.

Er moet een hoop geklikt worden om hier achter te komen. En met elke klik verlies je weer bezoekers.

De transactiegerichte bezoekers kunnen in principe vlot door je site heen.

Echter dit is niet het merendeel van je bezoekers.

Om de informatiebehoeftes van het merendeel van je bezoekers te voorzien kun je voor www.kaboutershop.nl beter een andere structuur gebruiken.

En voor de herhalingsbezoeker zou een MyKabouter-login ook interessant kunnen zijn.

Waar lees ik er meer over?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners