Plussen van Google Authorship

In toenemende mate zien we Google Authorship de revue passeren.

De zelf te maken koppeling tussen content op sites en de makers ervan op Google+.

Een koppeling met een positief effect op je zichtbaarheid in de zoekmachine.

Aangezien je posities in de SERPs (search engine results pages) voorzien worden van rich snippets, onder meer met je G+avatar, wat een gunstig effect op de click-through-rates heeft.

Google Authorship en Author Rank

Google Authorship is als gezegd de koppeling tussen een auteur die content publiceert op het web en zijn Google+profiel.

Eenmaal de link gelegd, gebruikt Google de foto en informatie van het Google+profiel en toont deze als auteursinformatie in de SERPs.

Vervolgens stelt de zoekmachine op basis van het profiel (en de bijbehorende Circles) en de populariteit van zijn content een Author Rank vast.

Een soort classificatie van de auteur en de door hem of haar gegenereerde content. Deze Author Rank heeft invloed op de rangschikking in de SERPs.

De maker van de content gaat als gevolg een belangrijkere rol spelen in de zoekresultaten. Iets om over na te denken als je op zoek bent naar een redacteur, columnist of gastblogger voor je site.

Authorship Rich Snippets

Google Authorship implementeren

Als je graag Authorship wilt instellen dan kun je verschillende stappen volgen:

  • Link rechtstreeks naar je Google+profiel vanaf de betreffende websitepagina met een link als <a href=”https://plus.google.com/114945853660391816795? rel=author”>Searchresult</a>. Ter bevestiging dat jij het daadwerkelijk bent, dien je vanuit je Google+profiel naar de website(pagina) terug te linken in de “Bijdrager aan” sectie.
  • Een andere methode om het Authorship te valideren, is door Google een e-mailadres voor ID-verificatie ter beschikking te stellen bij de Google Authorship pagina. Het betreffende e-mailadres dient gerelateerd te zijn aan de website. Denk aan john@johnsdomein.nl voor www.johnsdomein.nl. Let wel op dat bij de posts of artikelen voortaan een vermelding van de auteursnaam staat, die gekoppeld is aan het betreffende e-mailadres.

Weten of de koppeling gelukt is? Je kunt controleren of het auteurschap met succes wordt erkend door de URL in Google’s Rich Snippets-tool te plakken.

Voor meer informatie over de technische implementatie van Google Authorship kun je verder ook terecht in de Google Webmasterhulpprogramma’s.

Waarom Google Authorship toepassen?

De doorklikratio, CTR, in de zoekmachine kan sterk verbeteren dankzij de toevoeging van Google Authorship rich snippets.

In sommige gevallen zelfs met 150%.

Niet verwonderlijk, omdat je van nature sneller geneigd bent om foto’s/gezichten te scannen dan tekst of URL’s. Bovendien straalt een foto van een auteur in de SERPs een zekere mate van betrouwbaarheid uit.

Een andere reden voor site-eigenaren om Authorship in te stellen, is dat je aanvullende statistieken krijgt in Google Webmaster Tools.

Voor inzicht in statistieken met betrekking tot de pagina’s met geverifieerde auteurs vind je in Webmaster Tools onder ‘Labs’ een optie genaamd ‘Auteursstatistieken’,

Effect op SEO?

Behalve een hogere CTR lijkt content met Google Authorship markup voorrang te krijgen in de SERPs, wanneer de content van kwalitatieve aard is en van een relevante auteur afkomstig is.

Andersom gaat die vlieger ook op. Dankzij de koppeling herkent Google makkelijker welke auteurs lage kwaliteit content publiceren en/of aan welke andere slechte online gewoonten zij zich schuldig maken (denk aan spam of dubieuze linkbuilding).

In die gevallen zal Authorship eerder een negatief dan een positief effect hebben.

Minder Google Authorship snippets

Zodra iets een positief effect op ranking en traffic blijkt te hebben, duiken tienduizenden webmasters en online marketeers er in no-time vol op.

Dat zou de achterliggende reden zijn dat Google recent een 15% reductie in vertoningen van rich snippets met Authorship doorvoerde: spambestrijding.

Dat de reductie in rich snippets een verlaging in organische CTR sorteert waardoor de CTR in Adwords weer relatief stijgt, is verder puur toeval natuurlijk 😉

Afgezien van die bijstelling, behoudt Google een groot belang bij de Authorship-koppeling.

Het vergroot direct het inzicht van de zoekmachine op contentcreatie, zoekgedrag en ’s werelds voorkeuren in het consumeren van nieuws en artikelen.

Plus het draagt bij aan het verkrijgen van meer (en meer gevalideerde) Google+leden.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners