Praktische tips voor Mobile Advertising via Google AdWords

Als gevolg van een enorme toename in dataverbruik via mobiel en het aantal Nederlanders dat in het bezit is van een smartphone wordt mobile advertising steeds interessanter.

Aan het einde van 2010 waren maar liefst 6 miljoen Nederlanders actief op het internet via hun mobiele telefoon.

Daarnaast is de verwachting dat in 2013 meer internetters gebruik gaan maken van hun mobiel dan de pc of laptop.

Tijd dus voor een aantal praktische tips voor het opzetten van een Mobiele campagne via Google AdWords!

Tip 1. Ontwikkel een mobiele website

Een voor de hand liggende, maar zeer belangrijke tip is het ontwikkelen van een mobiele website of applicatie. Ondanks de steeds betere smartphones zijn gebruikers eerder geneigd te converteren op een mobiele website dan op een traditionele website.

Hieronder een aantal tips bij het ontwikkelen van een mobiele website:

1. Houd de layout eenvoudig.
2. Gebruik minimale en correcte code.
3. Voorkom veel afbeeldingen.
4. Zorg voor ‘touch-friendly” navigatie.
5. Beperk scrollen tot één richting.
6. Optimaliseer het conversieproces.
7. Biedt de optie om naar de “traditionele” website te switchen.
8. Voorkom pop-ups.
9. Meet gegevens met Analytics.
10. Voorkom Flash (denk aan iPhones) en Javascript.
11. Gebruik geen redirects.
12. Zorg voor een snelle laadtijd van de mobile website.

Tip 2. Richt specifieke campagnes in

Google Adwords biedt de mogelijkheid om tussen verschillende netwerken en apparaten te kiezen. Dit geeft je de mogelijkheid om op mobiele gebruikers te targetten, waardoor je beter in staat bent om budgetten toe te wijzen, te optimaliseren en te rapporteren.

Verder heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen mobiele apparaten met volledige browsers zoals de smartphones en tablets met volledige browsers. Door onderscheid te maken ben je in staat om de resultaten van de verschillende apparaten goed te meten.

Zorg ook dat je de keuze maakt tussen de verschillende netwerken die Google AdWords biedt. Hierbij is het van belang dat je de netwerken verspreidt over verschillende campagnes.

Tip 3. Maak onderscheid tussen salesgerichte en ondersteunende campagnes

Uit onderzoek van Google blijkt dat 54% van gebruikers die offline iets kochten, zich eerst online oriënteerde via zijn/haar mobiel. Google AdWords biedt een aantal mogelijkheden die een offline bestelling kan ondersteunen.

Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om een zogeheten “Click to Call” actie in te voeren, waardoor gebruikers direct contact op kunnen nemen.

Ook ben je in staat om Google Maps en Google AdWords met elkaar te koppelen, waardoor je een gebruiker precies kan laten zien waar je winkel is en zodat ze er vervolgens naar toe kunnen navigeren.

Gebruikers van smartphones zoeken vaak met combinatie van een plaatsnaam, met deze advertentie-extensie van Google AdWords kun je hier slim op inspelen.

Tip 4. Direct een applicatie downloaden in de AppStore

Mocht je een applicatie ontwikkeld hebben, dan kun je deze op een zeer specifieke manier aanbieden via Google AdWords. Je kunt namelijk een download-button aan je advertentie toevoegen en deze direct in de AppStore van Apple of de AndroidMarket van Google laten landen.

Tip 5. Mobiele gebruiken zoeken anders!

Mobiele internetters zoeken anders dan gebruikers van een pc. Het gemiddeld aantal zoekwoorden dat gebruikers op hun mobiel invoeren is gelijk aan het aantal op de pc, maar het aantal karakters op de mobiele telefoon is kleiner.

Ook hebben zoekacties op een mobiel apparaat veelvuldig een lokaal karakter. Denk hierbij aan zoekopdrachten met de combinaties van plaatsnamen.

Speel hier op in en voeg ander type zoekwoorden toe aan je campagnes.

Let hierbij wel op dat je goed onderscheid maakt met behulp van advertentiegroepen, zodat je ook de juiste advertenties bij de juiste zoekwoorden kunt tonen.

Tip 6. Minder advertenties, dus een andere veiling

Het aantal advertenties dat op een mobiele telefoon op het zoeknetwerk wordt weergegeven is kleiner dan op de PC of laptop. Op een PC vertoont Google namelijk tot 11 advertenties op de 1e pagina.

Op een mobiele telefoon zijn dit er slechts 5. Hiervan staan er 2 bovenaan het scherm en maximaal 3 onderaan.

Google zegt hierover het volgende:

“Dit zorgt ervoor dat de klikfrequentie (CTR) op mobiel over het algemeen hoger zal zijn dan die op computers. Het is daarom verstandig om uw biedingsstrategie hierop aan te passen. Een leidraad hierbij is om 1.5 tot 2 maal meer te bieden voor een klik binnen een mobiel specifieke campagne dan voor een kost per klik op een computer specifieke campagne.”

Hiermee wordt bedoeld dat de CTR ervoor zorgt dat ook de kwaliteitscore van reeds adverterende concurrenten hoog zal zijn. Hierdoor zal het minimumbedrag om een positie voor de eerste pagina te kunnen bemachtigen hoger zijn!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners