SEA en SEO – de ideale combinatie?

Iedere online marketeer gaat de discussie wel eens aan, intern binnen de marketingafdeling of met een externe partij:

“Als ik organisch goed scoor hoef ik zeker niet meer te investeren in SEA?”

of

“Als ik adverteer hoef ik organisch toch geen goede positie te hebben?”

en

“Versterken SEA en SEO elkaar?”

Het beantwoorden van deze vragen blijft vaak bij aannames en ervaringen uit het verleden, er was er nooit voldoende munitie om de synergie aan te kunnen tonen.

But that time is now over… (om in de woorden van Maarten Rijkens van ‘I always get my sin’ te spreken).

Wat is het ‘search’-effect?

Die vraag kunnen we nu beantwoorden, omdat we met behulp van Tableau en verzamelde data uit Google AdWords en Google Webmaster Tools een tool hebben gebouwd die het inzichtelijk maakt!

Om gebruik te kunnen maken van deze über-coole synergietool is het wel van belang dat je goede organische posities (1-10) hebt en dat we toegang hebben tot Google AdWords en Google Webmaster Tools.

Hieronder een printscreen van de tool zoals we deze inzetten voor een van onze klanten:

Searchresult-synergie-tool-vb-1.1

 

Searchresult-synergie-tool-vb-2.1

Uiteraard hebben we de gegevens in de printscreen moeten blurren omdat het vertrouwelijke informatie betreft, maar hopelijk krijg je toch een idee van wat de tool ongeveer kan?

  1. Je kunt met behulp van schuifjes bepalen welke positie je organisch hebt en op welke positie je voor SEA zou willen bieden.
  2. Door de posities van SEA en SEO te verschuiven zul je zien dat onderstaande metrics veranderen:
  • Conversies SEA en SEO
  • Mediakosten SEA en spend SEO
  • Omzet
  • ROI
  • Spend SEA
  • etc.

Door middel van historische data kunnen we voor de klant bovendien de hoogste omzet bepalen voor een (nu nog) specifieke zoekopdracht.

Welke combinaties de hoogste efficiency bieden is uiteraard afhankelijk van het zoekwoord, de customer life cycle en de (competitiefheid van de) markt.

Concreet maakt het het definiëren van gewenste en realistische omzet en ROI uit SEO en SEA, en de correlatie daartussen, inzichtelijker dan ooit tevoren.

NB De tool is ontwikkeld op basis van specifieke klantwensen, we bieden hem vooralsnog niet stand alone aan.

Wél laten we uiteraard graag zien wat hij voor eventueel toekomstige SR-campagnes kan betekenen. Neem voor die nadere kennismaking anytime contact op.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners