Ziggo zet in op awareness en zichtbaarheid

Ziggo is de grootste kabel- en internetaanbieder van ons land.

Het verzorgingsgebied van deze provider strekt zich uit over het grootste gedeelte van Nederland.

In de zeer competitieve markt kiest Ziggo voor een online strategie waar brand awareness en zichtbaarheid binnen de juiste geografische footprint centraal staat.

Eind 2013 is Searchresult na een pitchtraject gekozen om de gehele online marketing te verzorgen op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

We zijn op die al volop rijdende sneltrein gesprongen en hebben die het afgelopen jaar geleidelijk sneller en efficiënter doen laten rijden.

Deze case behandelt de herstructurering van het AdWords-account na de overname en welke strategie daaraan ten grondslag ligt.

We hebben het Ziggo-account geherstructureerd en werken nu met 4 overkoepelende labels. Deze opzet is met name bedoeld om scherp te kunnen sturen en rapporteren per product. De volgende labels onderscheiden we in het account:

• Fixed (prospecting)
• Branded
• Behoud
• Upsell

We hanteren binnen prospecting een groeistrategie door 100% zichtbaar te zijn in alle categorieën in dit segment en we streven, ook in samenwerking met Google, naar een best in class account.

De labels zijn weer onverdeeld in categorieën en subcategorieën. Hierbij is rekening gehouden met de volgende factoren:

– querysize per categorie (grote van de categorie in zoekvolume);
– wel/geen acquisitiegerelateerde termen.

Subcategorieën in bijvoorbeeld de categorie TV zijn dan thema’s als:

– Interactieve TV
– Digitale TV
– Decoders
– Recorders
– Ontvangers
– Smartcards

Deze losse subcategorieën noemen we ook wel de stam; het startpunt voor de campagnes.

Door de juiste campagnenaamgeving, -matchtypes en -labels toe te kennen aan deze verfijnde uitwerking kun je per categorie, per subcategorie en per matchtype:

– Specifiek rapporteren en grip krijgen op de cijfers.
– Merktrends signaleren
– Focussen op topconversie, high volume of andere gewenste KPI
– Budgetten toekennen
– Branded van Non-branded onderscheiden binnen generieke campagnes
– Effect/invloed van (offline) marketingcampagnes op specifieke categorieën rapporteren
– Targets per (sub)categorieën stellen

Omdat we ook adviseren over de on-page-optimalisatie, en zo de doorstroom vanuit de ads omzetten naar een geprikkelde behoefte aan noem een sneller internetpakket, is het mogelijk om binnen een non-branded niches rendabel campagnes te voeren.

Waarbij bovenstaande beschrijving uiteraard slechts 1 voorbeeld is uit een serie van continue tests, updates en wijzigingen die we dagelijks draaien om ook op verkennend front het onderste uit de kan te halen.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners