5 SEO tips voor Facebook

De rol van Facebook-pagina’s in zoekmachine-optimalisatie is steeds groter aan het worden.

Veel bedrijven gebruiken Facebook als ‘tweede homepage’ en houden zich bezig met het inrichten van de Facebook-pagina met de functionaliteiten en mogelijkheden die Facebook biedt.

Maar scoren ze hiermee ook een betere ranking in zoekmachines?

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 34% van de traffic naar Facebook-pagina’s komt via zoekmachines.

De nieuwsberichten, updates, de ‘vind ik leuk’ button leveren daar een bijdrage aan en zorgen voor de verspreiding van je content.

Daarnaast zijn er meer dingen die je kunt doen om beter vindbaar te worden.

Hieronder staan vijf tips die je vindbaarheid van je Facebook-pagina verbeteren.

5 Tips voor het optimaliseren van je Facebook-pagina

1.     Activiteit

Activiteit op je Facebook pagina is belangrijk, zorg er voor dat je regelmatig een bericht plaatst.

Nieuwe content creëert meer aandacht voor je pagina.

Deze berichten dien je zo in te richten dat het uitnodigt tot interactie met de fans, zodat dit weer ten goede komt van je autoriteit en dus de ranking van je Facebook-pagina verbetert.

Google beloont bedrijven die de Facebook-pagina up-to-date houden.

2. Gebruik de ‘Over’ & ‘Info’ box voor keywords

Een effectieve SEO-strategie is het plaatsen van relevante keywords zo ver mogelijk boven aan de webpagina.

Dit geldt ook voor Facebook-pagina’s.

De ‘Over’ box heeft de beste plaats in de CSS structuur van de pagina en biedt de mogelijkheid om daar een tekst van 250 karakters te plaatsen met relevante keywords voor je bedrijf.

Verder kan je in de ‘Info’ box de pagina voorzien van een uitgebreide beschrijving over het bedrijf inclusief belangrijke links, keywords en andere social websites.

3.     Gebruik iFrame-applicatie voor additionele tabbladen voor meer content en links

Naast de ‘Over’ en ‘Info’ box houdt het snel op met locaties waar je een grote hoeveelheid content kan plaatsen.

Facebook biedt de mogelijkheid om additionele tabbladen aan te maken.

Deze tabbladen kan je naar eigen inzicht en behoefte indelen en voorzien van tekst.

Eerst maak je een HTML pagina aan op je eigen webserver, vervolgens plaats je die via een iFrame door naar de Facebook-pagina.

Google ziet elke pagina als een aparte pagina.

4.     Social linkbuilden

Een link van de Coca Cola fanpage heeft aanzienlijk meer waarde dan een link van de fanpage van je voetbalvereniging. Links die vanaf Facebook verwijzen naar jouw website tellen mee als backlinks.

  • Creëer links vanaf vanaf de homepage van de corporate website naar je Facebook-pagina. Als het mogelijk is ook vanaf andere pagina’s van de website. Neem de links op in de footer of standaard template.
  • Andersom kan ook: plak directe links naar je website in status-updates en foto uploads.
  • Zorg er voor dat de bedrijfs-/merknaam vermeld staat in de anchor tekst.

Social linkbuilden werkt dus twee kanten op.

Het kan kan ervoor zorgen dat zowel je corporate website als je Facebook-pagina hoger komt in Google.

5.    Vermeld je bedrijfsnaam in de updates van je pagina.

De statusupdates en berichten worden door zoekmachines geanalyseerd op welke zoekwoorden en zoekopdrachten deze pagina zoekresultaten vertoond zou kunnen worden.

Door het consequent toevoegen van je bedrijfsnaam verbetert dat je ranking daarop als gevolg in de zoekmachine.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners