Fanbase opbouwen op Facebook

Voor adverteerders op zoek naar meer downloads / conversies / installaties / traffic naar de website en meer commitment (/trouwe fans) is het de moeite om eens verder te kijken dan Google AdWords en/of Bing.

In aanvulling op die twee is er namelijk een kanaal dat een advertentiemodel met doelgerichte targeting biedt en dat het gebruik van mobiele telefoons slim combineert:

Facebook.

Facebook is ideaal om contact te houden met je vrienden, status-updates te plaatsen, berichten, bands en bedrijven te ‘liken’, en om soms eens op een advertentie te klikken.

Dat doet niemand?

Nou… Facebook is in de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid en heeft het adverteerdersplatform aardig weten te verbeteren.

“Inmiddels is het sociale netwerk zelfs goed voor achttien procent van de wereldwijde advertentieomzet in 2013. Dat is 5,35 procent meer dan het jaar ervoor.”

adverteren_facebook_loont

Facebook fanbase, tips!

1) Eerst een Facebook-pagina

Zorg ervoor dat je een bedrijven-/fanpage hebt (ook om later in de geavanceerde instellingen degenen die de pagina hebben geliket specifiek te targeten).

2) Waarom ook alweer adverteren op Facebook?

Ga voor jezelf na wat het doel van adverteren moet zijn (omdat je vanuit dit oogpunt advertenties, doelgroepen en interessegebieden inzet).

  • Kies je voor meer bezoekers?
  • Kies je voor meer ‘likes’?
  • Kies je voor meer ‘fan engagement’?
  • Kies je voor het weergeven van aanbiedingen?
  • Kies je voor het stimuleren van app. downloads?

3) Wie zijn mijn mogelijke fans?

Bepaal welke doelgroep je gaat targeten (Facebook biedt de mogelijkheid om leeftijdscategorie, geslacht, opleiding, etc. te targeten).

    • Het is ook mogelijk om aangepaste doelgroepen te targeten door middel van eigen CRM-data zoals e-mailadressen, telefoonnummers of gebruikers-ID’s. Deze data wordt vervolgens gekoppeld aan Facebook-profielen. Op deze manier is het mogelijk te adverteren gericht op huidige klanten, prospects en abonnees.

facebook_demografisch

4) Wat gaat er gecommuniceerd worden?

Overweeg welke producten/diensten je gaat vermelden.

    • Sluiten deze producten aan op de doelgroep?
    • Welke communicatie gebruik je in je advertenties?
    • Welke pagina wordt de landingspagina?

5) Fan, of nog geen fan?

Ga na hoe uitgebreid je de campagne wilt maken (de mogelijkheid bestaat om ‘fans’ of juist ‘geen fans’ of ‘vrienden van fans’ te targeten).

Optie 1: 

is om alle velden blanco te laten. Wanneer je voor deze optie kiest, kun je je bijvoorbeeld enkel richten op interessegebieden van je doelgroep. Deze interessegebieden maken je targeting tenslotte al specifiek. Als voorbeeld kan een website die gaat adverteren met autoverzekeringen zich richten op interessegebieden als ‘auto’, ‘verzekering’, ‘muziek’, ‘fitness’, etc.

Optie 2:

is om enkel het eerste veld op te geven als targeting. Als je hiervoor kiest dan target je alleen gebruikers die een connectie hebben met je Facebook-pagina en die om die reden interessant zijn.

Optie 3:

is om enkel het laatste veld op te geven als targeting. Als je hiervoor kiest dan target je alleen gebruikers die vrienden zijn van jouw ‘fans’ (het publiek dat jouw Facebook pagina op dat moment heeft geliket).

Optie 4:

is om voor veld 1 en 3 te kiezen om heel specifiek te targeten. Dit is de doelgroep die jouw Facebook-pagina al hebben geliket plus de vrienden van dit publiek.

Optie 5:

is om het middelste veld te kiezen. Om een combinatie te maken tussen interessegebieden (dus uit het voorbeeld ‘auto’, ‘verzekering’, etc.) en gebruikers van Facebook targeten die nog geen connectie hebben met jouw Facebook-pagina.

fb-fans

Meten is weten… toch?

Het is tot besluit zeker aan te raden de Facebook-verwijzingen te taggen met bijvoorbeeld Google Analytics’ UTM code, hiermee is het eenvoudig om data terug te halen en te analyseren.

En nu aan de slag met de fanbase!

Ga voor jezelf na hoe je Facebook-adverteren wil inzetten en vooral welk publiek je target. De recente targeting-uitbreidingen maken het in ieder geval nog eenvoudiger om je bereik op Facebook te verfijnen, waardoor social adverteren weer een stukje effectiever is geworden.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners