How to: custom & lookalike audiences in Facebook Ads

Een functionaliteit binnen Facebook zorgt ervoor dat je je huidige contacten ook op Facebook kunt benaderen.

Daarmee kan, bijvoorbeeld, een fietsenmaker die in de afgelopen jaren al de nodige e-mailadressen van klanten heeft verzameld, deze contactpersonen ook targeten op Facebook.

Mits deze klanten een account hebben op Facebook natuurlijk.

Nu zullen veel van je huidige klanten zich ook op Facebook begeven, waardoor je langs deze weg eenvoudig met hen in contact kunt komen.

Een gegarandeerd succesverhaal volgens Facebook zelf, zoals beschreven in deze case van een bedrijf dat Facebook audiences bij haar Facebook Ads heeft ingezet.

Maar oordeel vooral zelf.

Custom audiences

Aan de slag met ‘custom audiences’? Dan is het eerst belangrijk om je klantenbestand te onderzoeken. Wil je je gehele klantenbestand gebruiken, of alleen een bepaald segment?

Bij het segmenteren kun je denken aan leads, klanten en abonnees.

De lijst moet minimaal 500 contactpersonen bevatten.

• Maak in Excel een overzicht van de contacten die je wilt gebruiken voor je Facebook-campagne. Als je gebruikmaakt van een CRM-systeem kun je daar uiteraard vlot een export mee maken.

• Als je al een Facebook-pagina hebt, ga je naar in Facebook naar ‘Doelgroepen’. Klik daar op ‘Upload hier je lijst met mailadressen of Facebook-id’s’.

• Selecteer de optie die je wilt gebruiken voor het importeren van je klantgegevens.

• Kies vervolgens onderaan voor ‘doelgroep maken’ en je kunt alle gegevens uploaden.

Adverteren doelgroepen Facebook

Lookalike doelgroepen

Naast het maken van custom audiences, biedt Facebook de mogelijkheid om lookalike doelgroepen te maken.

Lookalike doelgroepen zijn profielen die overeenkomen met de profielen uit je custom audiences.

Als je al een custom audience hebt gemaakt in Facebook, kun je Facebook lookalike profielen laten genereren op basis van je custom audience.

Je kunt ook een lookalike audience aanmaken op basis van eerdere advertenties.

Power editor Facebook

Zo maak je lookalike audiences aan:

• Selecteer in de Power Editor van Facebook het tabblad ‘Doelgroepen’.

• Kies dan ‘Soortgelijke doelgroep maken’.

• Kies het land waarin je actief bent, en waar je doelgroep zich bevindt.

• Het is aan te raden om te optimaliseren voor ‘Vergelijkbaarheid’. Vooral als je een gelimiteerd budget hebt, is dit de beste optie.

Als je kiest voor optimaliseren voor vergelijkbaarheid, kiest Facebook profielen die het meeste overeenkomen met je custom audience.

Facebook gebruikt de top 1 procent van de nieuwe doelgroep in je lookalike campagne. Het is ook mogelijk om te optimaliseren voor ‘Bereik’.

Hierdoor krijg je een groter bereik en gebruikt Facebook de top 5 procent van de nieuwe doelgroep in je lookalike audience.

• Als laatste stap: klik op ‘Doelgroep maken’. Het duurt vervolgens 6 tot 24 uur voordat Facebook een lookalike audience voor je heeft opgebouwd.

Tip: in Facebook is het mogelijk om te optimaliseren voor vergelijkbaarheid of voor bereik. Als je kiest voor beide manieren van optimaliseren, ontstaat er overlap.

Sluit daarom de vergelijkbare profielen uit in de bereikprofielen.

Soortgelijke doelgroep Facebook

Implementeren van je doelgroepen

Je hebt je doelgroepen aangemaakt en deze zijn inmiddels gekoppeld aan profielen.

Deze profielen wil je nu targeten met de advertenties van je Facebookpagina.

• Selecteer in de Power editor de advertentie die je wilt koppelen aan je nieuwe doelgroepen of maak een nieuwe advertentie.

• Ga naar ‘Advertenties’ en kies vervolgens ‘Doelgroep’. Hier kun je de zojuist gemaakte doelgroep koppelen aan je advertentie.

Advertenties Facebook

Facebook heeft de afgelopen tijd een flinke ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van adverteren. Deze nieuwe optie sluit daar goed op aan.

Het gebruik van custom audiences en lookalike audiences kan zeker bijdragen aan succesvollere campagnes, dus schroom niet om het eens te proberen!

En heb je er al ervaringen mee? Deel ze dan in de reacties!

Artikel verscheen eerder op Frankwatching.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners