Linkbuilding in het Social tijdperk

Nu Google zelf ook met een social media platform is gekomen, worden we extra bevestigd in de vermoedens die we al hadden.

De rol van social media in zoekmachine optimalisatie is groter aan het worden.

Relevantie is één van de belangrijkste keywords voor Google.

En wat is er relevanter dan je vrienden of fans die je iets aanrader om te bekijken of kopen?

Hoe kan je hier als bedrijf nu optimaal gebruik van maken?

Het woord Social zegt het al. Sociaal, oprecht, inhoudelijk –> Fans, volgers, vrienden –> Netwerk uitbreiden.

Je kan iemand niet dwingen je leuk te vinden, al wordt dit wel vaak geprobeerd.

Of als iemand je volgt, ga je overdrijven door iemand te spammen.

Dit is geen natuurlijke vorm van contact.

Je gaat ook niet elke dag op visite bij de buurvrouw omdat ze een keer hallo tegen je heeft gezegd.

Online werkt dit hetzelfde.

WIIFM?

We blijven met zijn allen natuurlijk wel commercieel, dus.. wat hebben we er aan?

Google heeft tussen de regels door al aangegeven dat elk linkje wat getwitterd wordt of op een (openbaar) Facebook profiel wordt geplaatst wel meegerekend wordt als link in totstandkoming van de rankings.

De waarde wordt weliswaar niet doorgegeven, maar ze rekenen hem wel mee als volle link.

Daarbij worden Social media platforms, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn ook nog eens goed opgepakt door Google.

Technisch gezien kan je in een korte periode een flinke stap maken in je PR waarde. Door alleen actief te zijn op social media kan je website stijgen in PR.

Maar daar gaat het niet alleen om.

Het totale plaatje betekent niet alleen een betere PR, maar ook een boost in traffic, verkopen en reviews (good or bad).

Dan komen we weer even terug op die relevantie. Het grootste effect van linkbuilding met social media bereik je wanneer je netwerk, vrienden, followers en fans reageren op een van de door jou geposte tweets of status updates.

Het grote voordeel van deze social media platforms is dat je berichten en links heel gemakkelijk het internet overgaan.

Je creëert hierdoor een heel groot bereik.

Je boodschap kunnen we “retweeten” op Twitter of delen op Facebook en Linkedin. Dan begint het welbekende balletje te rollen.

En creëer je de autoriteit die je wilt zijn!

Dus…

Zorg dat je oprecht en als jezelf aanwezig bent. Alleen dan kan het inzetten van social media een succes worden.

In het verloop van mijn artikel kan je ook steeds meer merken dat het niet om link building an sich gaat, maar om een toegevoegde waarde te zijn voor je fans, vrienden en volgers.

Dan is de kans immers groter dat je boodschap daadwerkelijk geretweet of gedeeld wordt.

Wat we zeker kunnen stellen is dat social media een onderdeel van SEO en daarbij link building is geworden.

We kunnen en moeten het ook niet meer zonder willen zien.

Als je nu nog geen social media strategie op de plank heb liggen, dan zou ik er snel mee beginnen!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners