Outreach in linkbuilding: Hoe pak je dat aan?

Linkbuilding, de meeste marketeers weten hoe het werkt, maar hoe pakken we het aan?

Iedere SEO’er heeft daar zo zijn eigen mening over.

Eén ding waar iedereen het in ieder geval wel over eens is, is dat het elkaar de hand kunnen reiken (a.k.a. outreach) een wezenlijk onderdeel van een succesvolle linkbuildingstrategie is.

Outreach?

Op zoek gaan naar geschikte linkpartners, is het begin van linkbuilding.

Geschikte kandidaten zijn vaak te vinden in het linkprofiel van de concurrentie of op sites die je al vermeld hebben, maar zonder link.

Hoe krijg je deze aanstaande partners en de vele anderen die je tegenkomt zover om naar jou te linken?

Sitebeheerders en bloggers versus SEO’ers?

Om de sites en blogs die jij wil bereiken zover te krijgen dat jouw verhaal gehoord wordt, is er allereerst wat onderzoek nodig.

Er zijn al verschillende onderzoeken gedaan naar outreach en linkbuilding.

De rode draad daarin is hoe bloggers en websitebeheerders eigenlijk over SEO’ers denken.

Kort gezegd komt uit de onderzoeken naar voren dat zij vaak voor de gek worden gehouden, of die indruk hebben.

Ook voelen veel bloggers zich ondergewaardeerd.

Er wordt alleen gemaild, zonder interesse te tonen in het blog of wat er geschreven wordt.

Voor de gek gehouden en ondergewaardeerd. Dat is natuurlijk geen best begin van een relatie.

Zonde.

Want met duidelijkheid en eerlijkheid kom je een heel eind.

De onderzoeken beschrijven namelijk ook dat het grootste deel van de bloggers en sitebeheerders zeker bereid is een link te plaatsen. Mits relevant voor hun lezers.

Eerlijk linkt het langst

Als je iemand benadert via de mail, een formulier, de telefoon of social media zeg dan gewoon eerlijk dat je een link wil.

Bloggers en webbeheerders krijgen meerdere mails per maand en moeten vaak onderscheid maken.

Zorg daarom dat je bericht aan de webbeheerder onder meer de volgende eigenschappen omvat:

  • Directheid
  • Unieke pitch, geen generiek verhaal
  • Interesse in website, blogger en content
  • Waardering voor het werk dat de ander verricht
  • Oprechtheid, in plaats van gouden bergen
  • Bied een incentive

Vooral die incentive mag niet ontbreken. What’s in it for them? 85% van de bloggers verdient geld aan haar of zijn blog.

Voornamelijk door het verkopen van links en content.

Toch hoeft een incentive niet altijd geld te zijn. Incentives zijn er in verschillende vormen:

  • Economische incentives: Dit kan geld zijn, maar ook exposure die de website of blogger indirect geld oplevert. Ook het kostenloos aanleveren van goede content kan hieronder vallen.
  • Sociale incentives: Waardoor de blogger meer contacten krijgt en/of waardevolle relaties.
  • Morele incentives: Wie goed doet, goed ontmoet. Of andere hogere en/of goede doelen.

Om uiteindelijk goede links te krijgen, is tot besluit een linkbudget geen overbodige luxe.

Of dit nu besteed wordt aan het creëren van goede content waar ook de andere partij voordeel aan heeft (bijv. leuke infographics, mooie onderzoeken, virale filmpjes en andere deelbare content) of het investeren in waardevolle partners;

met een klein beetje extra budget creëer je al snel een hefboom voor de linkbuildingstrategie van je merk.

 

Schakelen maar

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners