10 stappen voor een frisse Google Analytics start


Nieuw jaar, frisse start. Neem daarom deze week eens de tijd om je Google Analytics account onder handen te nemen. 10 tips om met een fris account en ‘schone’ data 2013 in te gaan!

1 Check je doelen en KPI’s

Gedurende het jaar zijn er ongetwijfeld aanpassingen geweest op de site. Worden de doelen nog goed bijgehouden? Zijn ze nog relevant? Zijn er nieuwe doelen bijgekomen? Bedenk ook of de KPI’s van vorig jaar nog voldoende zijn om de mate van succes van de website te meten en pas daar je doelen op aan.

2 Maak een dashboard aan met je belangrijkste KPI’s

Dashboards nemen je veel tijd uit handen. Bij een goede opzet zie je in 1 oogopslag wat het conversiepercentage per doel is, hoeveel doelen er behaald zijn en wat de belangrijkste bronnen en media zijn. Op basis daarvan kun je – waar nodig – verder de cijfers in duiken. 2 dashboards om mee te beginnen:
– E-commerce dashboard » (opent automatisch in Google Analytics)
– Mobiel versus desktop dashboard » (opent automatisch in Google Analytics)

3 Stuur jezelf elke week een e-mail met de belangrijkste rapportages

Dwing jezelf regelmatig naar de statistieken te kijken door jezelf elke dag of elke week een mail te sturen van de belangrijkste rapportages en/of dashboards. Neem ook de tijd om daar daadwerkelijk naar te kijken.

4 Check je filters en vul aan waar nodig

Controleer of al je filters nog up-to-date zijn. Zijn er aanpassingen in IP-adressen van het bedrijf geweest? Bedrijfslocaties bijgekomen of weggegaan? Pas dan je filters aan.Maak je veel gebruik van filters? Kijk dan eens naar de filterlijst op accountniveau. Klik elk filter aan en controleer of het nog aan een profiel gekoppeld is. Zo niet, verwijderen!Maak je nog geen gebruik van filters? Doe dat dan vanaf 2013! Filter je eigen bezoeken uit, zorg dat alle URL’s uit kleine letters bestaan, maak van je e-mailverkeer een eigen medium (in plaats van referral), etc. Meer informatie

5 Voldoe (in ieder geval deels) aan de cookiewet

Vanaf 1 januari 2013 gaat de OPTA strenger controleren. Er is nog steeds veel onduidelijkheid. Minister Kamp wil statistiekencookies toestaan, maar die aanpassing in de wet is er nog niet doorheen. Wil je 100% aan de wet voldoen, dan moet je een opt-in optie hebben. Gaat dat je te ver, voeg dan in ieder geval een anonymize-IP aan je Google Analytics code toe en deel geen data met Google.

Onderstaande optie vind je bij accountinstellingen

6 Verwijder oude gebruikers en beheerders (ex-collega’s & ex-mediabureaus)

Je Google Analytics account bevat waardevolle informatie. Zorg daarom dat alleen de noodzakelijke bedrijven en personen toegang hebben tot die data. Let op: een beheerder moet je eerst veranderen in ‘gebruiker’. Daarna kun je diegene pas verwijderen.

7 Schoon je profielen op

Heb je veel profielen in je account? Nu is een goed moment om te kijken naar de noodzaak van al die profielen. Wordt er veel gebruik van gemaakt? Gebruik je de data nog als back-up. Wees kritisch, maar ook voorzichtig! Een verwijderd profiel kan niet worden teruggehaald. Kijk ook naar profielen die er niet zijn, maar wel noodzakelijk zijn. Zorg dat je altijd 1 ongefilterd profiel hebt als back-up en een profiel waar in ieder geval je eigen bezoeken uit zijn gefilterd.

8 Stel Alerts in voor het geval er iets mis gaat

Een weinig gebruikte maar erg handige functie in Google Analytics is het instellen van custom alerts. Zorg dat je een melding krijgt als er een bepaalde stijging of daling is. Stel in dat je een alert krijgt zodra er een dag geen bezoeken gemeten zijn. Ja, je bent dan al te laat, maar beter 1 dag verloren data dan een hele week. Denk ook aan een plotselinge afname in organisch verkeer.

9 Maak gebruik van een exceldocument voor je UTM-tags

Ook in 2013 blijven we natuurlijk nieuwsbrieven, social media, QR-codes, banners, etc. gebruiken. Om alles te herkennen in Google Analytics maak je natuurlijk al gebruik van UTM-tags. Maar er zijn meerdere medewerkers met verschillende manieren van taggen. Stroomlijn het proces en spreek samen af welke tags gebruikt worden voor welke bronnen en media. Is het medium ‘Social Media’ of ‘Social’ en gebruik je wel of geen hoofdletters? Maak er evt. een gedeelde excelsheet van.

10 Maak gebruik van de nieuwe functionaliteiten in Google Analytics!

Google heeft een hele lijst van nieuwe functionaliteiten toegevoegd in 2012. Teveel om hier te bespreken. Maar neem de tijd om te kijken naar de toegevoegde waarde van deze functionaliteiten. Met name multi-channel funnels, doelproces en – zeer recent – kostenanalyse voor de import van externe data, zijn zeer waardevol!

(11.) Extra: Google Tag Manager
Bekijk de mogelijkheden van Google Tag Manager voor jouw organisatie. Wees onafhankelijker van IT als het gaat om aanpassingen in Google Analytics en neem zelf het beheer van de Google Analytics code en andere codes in handen.

Belangrijk

Maak altijd annotaties in Google Analytics van de veranderingen die je doorvoert! Zo behoud je altijd overzicht van aanpassingen  en weet je waar eventuele schommelingen in cijfers door komen.

Hulp nodig bij de implementatie van Google Analytics en/of de optimalisatie van je website? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners