14 aankondigingen tijdens Google Analytics summit

Maar liefst 14 announcements waren er bij de afgelopen Google Analytics summit. Wij zetten ze alle 14 op een rij met een (korte) uitleg. 

Announcement 1: Events triggeren met Google Tag Manager

Om formulierinzendingen, clicks op links en meer te tracken, moest je altijd een stukje extra code toevoegen aan je site. Met een nieuwe functionaliteit in Google Tag Manager hoeft dat niet meer. Door alleen een tag in te stellen in Google Tag Manager kun je dus al je formulierinzendingen en meer meten!

Announcement 2: Premium optie Google Tag Manager

Hier is helaas verder weinig over losgelaten. Mogelijk heeft dit te maken met de snelheid, groeperingen, andere tags, meer flexibiliteit? We zullen moeten afwachten.

Announcement 3: van Google Analytics naar Universal Analytics

Een noodzakelijke aankondiging, want als Google wil dat bedrijven overgaan naar Universal Analytics, dan zullen ze het eenvoudiger moeten maken om te switchen. Moest je eerst een nieuwe property aanmaken, straks kun je alles overzetten.

Announcement 4: Account management voor API

Zoals de user interface al is aangepast, zo wordt dit ook mogelijk voor de API. Je kunt straks dus bepaalde data uit je Google Analytics accounts via de API beschikbaar stellen, zonder dat iemand alle data er gelijk uit kan halen.

Announcement 5: Nieuwe acquisition overview

Een strakkere vormgeving met meer inzicht in het acquisitie > gedrag > conversie pad dat natuurlijk interessant is voor analyses. Zie screenshot:

new-acquisition-reports-v2

Announcement 6: Nieuwe segmenten in Google Analytics

Niet meer geheel nieuw, want dit werd al geleidelijk uitgerold. De nieuwe segmenten zien er niet alleen anders uit, maar bieden ook meer opties, zoals het instellen van segmenten op bezoekersniveau. Lees meer op ons eerdere blog »

Announcement 7: Segmenteren op leeftijd!

Hoe ze het doen hebben ze niet gezegd, maar je kunt straks je bezoekers segmenteren op leeftijdsgroepen. Ik vermoed dat ze dit uit hun eigen database meegeven. Toch vreemd, gezien de blokkering van zoekwoorden vanwege ‘privacy-issues’, maar je hoort ons niet klagen over het toevoegen van deze data.

Announcement 8: Segmenteren op interesses

Ook dit komt waarschijnlijk uit de big data container van Google zelf. Wat zijn iemands interesses/hobbies en kun je dit relateren aan hun gedrag op de site?

Announcement 9: Premium-only: Export Google Analytics data naar Google BigQuery (betaald)

Alleen voor Premium gebruikers dus en nog eens betaald, maar fijne mogelijkheid voor de grote organisaties. Export gebruiksdata naar Google BigQuery voor some serious Big Data Analyses.

Announcement 10: Doubleclick Campaign Integration

In meer of mindere mate al eens aangekondigd en inmiddels in gesloten beta. De mogelijkheid om data van DCM (Doubleclick Campaign Manager) in Google Analytics te zien en te gebruiken voor analyses. Niet alleen clicks op banners dus, maar ook impressies en de kosten ervan!

Announcement 11: Doubleclick Impressies en andere data in multi-channel funnels

Ligt redelijk dicht tegen announcement 10 aan, maar dat maakt het niet minder interessant. Heeft een view op je banners invloed op de conversieratio? Een vraag die elke display-buyer wil weten/aantonen. Dat kan straks!

Announcement 12: Google Play en Google Analytics integratie

Heb je apps in de Google Play store? dan wil je weten hoe vaak je app gedownload is en ook andere statistieken zien in je Google Analytics. Google maakt het mogelijk.

Announcement 13: Analytics Academy

Veel meer en veel meer in-depth cursussen om je helemaal up to date te brengen en houden van alle mogelijkheden van Google Analytics. Google wil van ons allemaal een Google Analytics ninja maken 😉

Announcement 14: Betere hulpfunctionaliteit in Google Analytics

Meer en uitgebreidere hulp in Google Analytics zelf. Mooie voorbeelden zijn de deze week gelanceerde imports van segmenten en rapporten. Zie ook ons blog over Segmenten in Analytics »

Dat waren de aankondigingen! Er zitten een paar hele mooie bij. Helaas geen terugkomst van de organische zoekwoorden, maar dat neemt niet weg dat we er weer veel data bij krijgen. Wat vind jij van de aankondigingen? Of hebben we iets gemist in de aankondigingen?
Laat het weten in de comments!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners