Google Analytics: Benchmarking

Google Analytics heeft er een interessante feature bijgekregen: Benchmarking.

In een blogpost (annex persbericht) beschrijft

Google laat je analytics-data vergelijken met

  • sites van ‘gelijke grootte’ – met de indeling ‘klein’, ‘midden’ en ‘groot’.
  • sites uit dezelfde sector, waarbij er minimaal 100 analytics-accounts in een sector vertegenwoordigd zijn.

Volgens Brett is Industry Benchmarking een veel gevraagde dienst, waarmee je je site eenvoudig kunt vergelijken met andere sites binnen je eigen branche.

Deze rapportage moet je ‘actionable insights’ geven (hier zal ik binnenkort iets over schrijven) om alles wat de bezoekers doen op je website in context te plaatsen.

Bij het doorlopen van de rapportages binnen Google Analytics (of welk ander analytics-pakket) wordt bijzonder vaak de vraag gesteld ‘wat zijn de gemiddelde cijfers (bezoekers, paginaweergaves, weigeringspercentage, …)binnen mijn sector ?’.

Het voorbeeld van Google zelf is een reiswebsite: als je een bepaalde piek hebt gehad op maandag, is het interessant om te weten of je concurrenten ook met zo’n piek te maken hebben.

En het is toch interessant om te weten of jouw bounce-rate beter is dan het gemiddelde ?

Maar daar zie ik nu juist het probleem: wat is deze vergelijking nu eigenlijk waard ?

Leuk ! Maar…

Wat vergeten wordt is het feit dat iedere site compleet anders is. Een opleidingensite voor persoonlijkheidstrainingen zal heel anders ingericht zijn één met technische opleidingen.

Maar ook twee webshops die bijvoorbeeld elektronica-gadgets verkopen zullen hoogstwaarschijnlijk compleet andere analytics-rapportages hebben.

Voor de ene zal een hoog aantal pagina-weergaves per bezoek betekenen dat er veel interessante producten zijn, terwijl de andere gewoon een slechte navigatie met teveel tussenstappen heeft.

Het vergelijken van je eigen website met sites van ‘vergelijkbare grootte’ is nutteloos. Een bedrijfs-website wordt heel anders gebruikt dan een webshop, of een site vol nieuws.

En zo zijn er meer verschillen te bedenken: vakantieperiodes (die zijn niet overal hetzelfde, zeker niet als de benchmark over internationale websites gaat), online campagnes (met Adwords is het eenvoudig om veel bezoekers naar je website te krijgen, maar het gaat om kwalitatieve bezoekers), zoekmachine-vriendelijkheid (goed gevonden worden in zoekmachines betekend ook vaak minder paginas/bezoek), enzovoort.

Zelf instellen.

Je kunt de benchmarking alleen gebruiken als je je eigen data ook wilt delen in het systeem. Door middel van een opt-in pagina kun je hiervoor kiezen. Na deze keuze duurt het ‘tot een paar weken’ voordat de rapportages verschijnen.

Denk wel goed na, of je dit ook werkelijk wilt gaan doen. Je geeft wel een stuk belangrijke gegevens weg aan andere bedrijven. Anoniem, dat wel, maar toch. Maar voor veel bedrijven zal de extra informatie niet opwegen tegen het weggeven van bedrijfsinformatie aan de concurrentie.

Op een aantal sites waarvoor die ‘data-bescherming’ niet belangrijk is heb ik deze rapportage nu aangezet – ik ben benieuwd naar de eerste resultaten !

Als je er meer over wilt weten, lees dan de benchmarking FAQs in het Google Analytics help center.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners