Google Analytics update: structuur en dashboards

Google heeft weer een aantal aanpassingen doorgevoerd in Analytics. Naast structuuraanpassingen zijn er extra opties bijgekomen bij dashboards.

Aanpassing structuur Google Analytics

Aanpassing linkermenu Google AnalyticsHet eerste dat na inloggen opvalt, is het verdwijnen van ‘Home’ in de oranje balk. Alles wat daar onder viel, vind je nu onder het menu-item ‘Rapporten’. Dashboards, snelkoppelingen en Informatiegebeurtenissen vind je bovenaan onder ‘Mijn items’. De realtime rapportages staan daaronder bij de standaardrapporten.

Het kopje ‘Advertenties’ is ook verplaatst. Deze vind je nu onder ‘Verkeer’ in de linkerkolom.

De veranderingen zijn even wennen, maar over het algemeen zeker een verbetering. Er wordt nog te weinig gebruik gemaakt van dashboards, snelkoppelingen en informatiegebeurtenissen. Dit kwam mede door het feit dat ze ‘verstopt’ waren onder ‘Home’. Nu ze standaard in beeld zijn verwacht ik dat ze ook sneller gebruikt gaan worden.

Een extra usability-verbetering is dat de oranje balk nu altijd in beeld blijft.

Uitbreiding mogelijkheden dashboards

De dashboards waren een paar maanden geleden een welkome toevoeging aan Google Analytics. Het aantal widgets was echter beperkt en ook segmenteren bleek niet mogelijk. Dat is nu verholpen! Je kunt nu segmenten op de dashboards loslaten, maar er zijn ook 2 extra opties bijgekomen. Je kunt verschillende soorten staafdiagrammen én een geomap toevoegen. Daarnaast heb je meer vrijheid in de kolomindeling:

Horizontale staafdiagram

Kaart Google Analytics Nederland

Indelingskeuzescherm dashboards Google Analytics

Met de aanvullingen zijn de dashboards weer een stukje flexibeler geworden. Maar, met vrijheid komt grote verantwoordelijkheid 😉 Zorg dat je de juiste grafieken gebruikt en het overzicht behoudt. Niet lukraak grafieken neerzetten dus, maar bedenk wat je in 1 oogopslag wil zien, Succes!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners