Google Analytics: van bezoeken naar sessies

Sinds deze week spreekt Google Analytics niet meer van bezoeken, maar van sessies. Lijkt een kleine wijziging, maar het is de eerst zichtbare stap naar user-centric meten.

Vorig jaar al gaf Google aan dat de toekomst van Google Analytics ligt in user centric measurement. Oftewel, niet het bezoek, maar de bezoeker staat centraal. Het onderscheid tussen bezoek en bezoeker was voor velen al onduidelijk.

Deze wijziging, waarbij een bezoek dus nu een sessie heet, verduidelijkt wat het onderscheid is.

sessies

Op dit moment rolt Google bovendien nog een uitbreiding uit, namelijk de Google User ID.

Standaard wordt de bezoeker herkend aan de Google Client ID. Die client slaat in dit geval op de gebruikte browser.

Kom ik de ene dag via Internet Explorer op je site en de volgende via Chrome, dan ziet Google me als 2 bezoekers.

Met de Google User ID kun je er in theorie voor zorgen dat je mij voortaan als één bezoeker herkent. Waardoor je daadwerkelijk cross device en cross browser kunt tracken.

De heilige graal onder webanalisten.

In theorie dus, want het vereist dat:

  1. je een inlogfunctionaliteit hebt
  2. je de eigen unieke identifier meegeeft aan Google Analytics
  3. de bezoeker elke sessie is ingelogd.

Is een bezoeker tijdens 1 sessie niet ingelogd, dan is de sessie dus niet te koppelen aan die bezoeker. Je herkent dan nog wel de bezoeker aan de Client ID, maar de User ID kun je niet plaatsen.

Welke haken en ogen er nog meer aan zitten, hoe de verschillende metingen precies gebeuren en vooral ook hoe je het zo goed mogelijk opzet, zijn stof voor een volgende post!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners