Tool: SEO-zoekverkeer meten in de “not provided”-tijd

SEO-projecten richten zich in veel gevallen op het verhogen van het zoekverkeer op niet-merknaam gerelateerde zoekwoorden, zoals energieleverancier, autoverzekering, etc.

Maar hoe meet je deze toename nauwkeurig als Google Analytics steeds vaker hét zoekwoord waarmee mensen je website bezoeken, niet meer laat zien?

Eind 2011 besloot Google dat ze de zoekopdracht van mensen die vanaf een beveiligde pagina zoeken (bijv. ingelogd zijn op Google+), niet meer doorgeven aan de bezochte website.

De officiële reden hiervoor is dat ze dit doen uit privacy-overwegingen. Deze overwegingen gooit Google overigens wel weer aan de kant als er geklikt wordt op een advertentie, maar goed.

Het gevolg hiervan is dat je in Google Analytics (en andere webanalytics-pakketten) steeds vaker ‘not provided’ ziet als je gaat kijken via welke zoekwoorden bezoekers jouw website bezoeken.

Een kleine steekproef onder onze klanten liet zien dat ‘not provided’ de laatste maanden goed is voor ruim 30% van het organisch zoekverkeer.

Dus van 30% van je zoekverkeer weet je niet wat het zoekwoord was waarmee de website werd bezocht. Dit percentage stijgt ook nog eens iedere maand.

Hoe kun je dan toch een goede inschatting maken van de toename van het verkeer op de belangrijke zoekwoorden (focuswoorden)?

Aangezien ongeveer 30% van het zoekverkeer via een beveiligde Google-pagina je website bezoekt, kun je de aanname doen dat deze groep op dezelfde manier naar jouw website heeft gezocht als mensen die niet ingelogd waren.

Je kunt dan kijken naar het aandeel van de focuswoorden binnen het totaal ‘bekende’ organisch verkeer (totaal organisch verkeer -/- not provided) en dit extrapoleren naar het totale verkeer.

Door deze extrapolatie zul je zien dat bij een ‘not provided’-percentage van 30%, het werkelijk zoekverkeer op de focuswoorden ruim 40% hoger uitkomt.

Hieronder staan de stappen die je kunt doorlopen om het zoekverkeer op je focuswoorden beter in te schatten.

Stap 1

Bepaal het totale organisch bezoek per maand

Stap 2

Bepaal het organisch bezoek per maand op het zoekwoord ‘not provided’

Stap 3

Bepaal het organisch bezoek per maand voor de focus zoekwoorden

Stap 4

Vul deze waarden in, in dit document SEO rapportage zoekverkeer en not provided

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners