The Next Step: Enhanced E-commerce

Nieuwe rapportages en updates komen bijna wekelijks voorbij in Google Analytics. Zo kwamen we een week terug nog de nieuwe beta-rapportage ‘Actieve gebruikers’ tegen.

Om de zoveel tijd zijn er echter grotere updates.

Zoals Enhanced E-Commerce.

Een update die vooral voor webwinkels van ongelooflijk veel waarde zal zijn.

Wat is het en wat kun je ermee?

De oude e-commerce

Heb je een webwinkel en Google Analytics, dan ben je (hopelijk) bekend met de e-commerce-functionaliteit van Google Analytics.

Met de klassieke e-commerce-functies zie je welke producten verkocht zijn, hoeveel ervan verkocht zijn, welke producten binnen 1 transactie gezamenlijk verkocht zijn, en natuurlijk zie je de conversieratio op basis van daadwerkelijke transacties.

Daarnaast kun je btw en verzendkosten afzonderlijk inschieten, gemiddelde prijs zien en producten indelen in categorieën.

Een flinke lijst met mogelijkheden al met al, waar veel webshops helaas nog steeds niet optimaal gebruik van maken (maar dat terzijde).

Google Analytics e-commerce

Dus, wat zou je hieraan kunnen verbeteren? Genoeg, blijkt nu. Helemaal als je e-commerce niet meer alleen ziet als de transactie zelf, maar als alle stappen die eraan vooraf gaan en erop volgen. Minstens zo belangrijk!

De nieuwe enhanced e-commerce

Met de nieuwe enhanced e-commerce meet je niet alleen de transactie, maar ook alles wat daaraan voorafgaat en wat erna komt. Google zelf noemt het de full customer journey of ecommerce. 

enhanced_ecommerce_slide

Refunds

Om te beginnen met het eind: het is met enhanced e-commerce mogelijk om refunds (terugbetalingen) terug te schieten in Google Analytics.

Heel interessant om de werkelijke waarde van kanalen te achterhalen.

Social kan voor veel conversies zorgen, maar als dat kanaal voornamelijk bezoekers levert die je uiteindelijk moet afwijzen (wegens abonnementsservice met kredietcheck o.i.d.), dan wordt dat kanaal ineens minder interessant.

Hetzelfde geldt voor retouren. Steeds meer webshops bieden de optie om gratis te retourneren. Dat is een geweldige service, maar al die transacties tellen nu nog vrolijk mee in je omzet in Google Analytics, terwijl er toch behoorlijk wat retour komt.

Met refunds krijg je dus meer inzicht in de werkelijke waarde van je bezoekers en kanalen.

Productdetails

Af en toe krijgen we de vraag van klanten waarom ze conversies niet op paginaniveau kunnen zien. Ze willen bijvoorbeeld weten hoe een product presteert als je meet vanaf de detailpagina.

Op paginaniveau kun je nog steeds geen conversies zien (ergens ook wel weer logisch, want voor dat een bezoeker converteert bekijkt hij/zij meerdere pagina’s. De conversie kun je niet delen over die pagina’s).

Met enhanced e-commerce krijg je echter wel een totaalbeeld.

Google Analytics laat dan een totaalfunnel zien van productdetailpagina tot en met de check-out, inclusief het toevoegen van een product aan een winkelmandje (de extra stap die voorafgaat aan het daadwerkelijk naar het mandje gaan).

Hiermee krijg je een veel beter zicht op de prestaties per niveau.

overview_ecommerce

Add to cart

Voor webshops wordt het aantal producten in een winkelmandje vaak al gemeten via een custom variabele of via een custom metric.

Het zijn als het ware hacks om meer zicht te krijgen op wat er in de shop gebeurt.

Hacken is nu niet meer nodig, want met de uitbreiding kun je de add to cart netjes in het geheel zien. Hoe vaak worden er wel producten in het winkelmandje gelegd, maar niet afgerekend?

Nu weet je het én kun je die mensen retargeten om te herinneren aan dat leuke product in hun mandje!

Related products

Toon je gerelateerde producten op je site, al dan niet gebaseerd op wat andere bezoekers ook kochten?

Dan kun je ook deze data met zogeheten product lists Google Analytics inschieten. Dan weet je eindelijk welk effect deze product lists precies hebben en kun je kijken welke producten nu voor de meeste cross-sell zorgen.

Interne promoties

Ook interne promoties kun je met de enhanced ecommerce een stuk makkelijker meten. Heb je een eigen banner op je pagina om een artikel aan te prijzen, dan kun je zowel de impressies als de clicks meten van bijvoorbeeld eigen banners op je site.

Of denk aan de slider op je homepage waar producten onder de aandacht gebracht worden.

Opties en kortingscode

Heb je verschillende verzendopties of betaalwijzen, dan kun je ook die meeschieten in de enhanced e-commerce, net als eventuele kortingscodes die werden uitgegeven.

Eindelijk zicht op de waarde van de kortingscodes die je gebruikt om bezoekers naar je site te trekken!

funnel

Overall

Kort gezegd: de mogelijkheden van Google Analytics zijn flink uitgebreid.

Bijna al het bovenstaande kon je met veel moeite al wel in Google Analytics voor elkaar krijgen, maar het was omslachtig om de data erin te krijgen en omslachtig om er analyses op uit te voeren.

Met deze nieuwe rapportages krijg je alle relevante e-commerce-data overzichtelijk bij elkaar en krijg je nog meer inzichten om je webwinkel en online kanalen nog verder te optimaliseren!

Implementatie van enhanced e-commerce

Rest de vraag, hoe krijg je al dit lekkers in je huidige Google Analytics? Vereiste nummer 1 is Universal Analytics.

Je moet gebruikmaken van de nieuwe trackingcode om enhanced e-commerce te benutten! Maak je gebruik van Google Tag Manager, dan is een switch snel gedaan.

Doe je dat nog niet dan raad ik aan gelijk een overstap te maken naar Google Tag Manager of in ieder geval een tag management-systeem. Scheelt je op de lange termijn heel veel tijd en frustratie.

Een tweede vereiste is het toevoegen van extra code aan je site. Of je nu gebruikmaakt van Google Tag Manager of niet, je moet ergens definiëren welk product waar staat, tot welke categorie die behoort, of het een view of click betreft, etc.

Ook het toevoegen van een product aan het winkelmandje moet herkend worden door Google Analytics. En dat moet via een stukje javascript.

Voor refunds kan het verder nodig zijn dat je vanuit een ander systeem de data in Google Analytics inleest, gekoppeld aan de transactionID.

Maar er zijn ook eenvoudiger workarounds via een online formulier bijvoorbeeld. En, tot slot, moet ook de eigenlijke transactiecode nog aangepast worden.

voorbeeldcode voor meten van productdetailpagina incl. ‘gerelateerde producten’:

enh.ecommerce_code

Genoeg te doen dus, maar je krijgt er veel waardevolle inzichten voor terug!

Tijd voor een upgrade

Wordt Google Analytics nog te weinig gebruikt binnen de organisatie of wordt het wel gebruikt maar mis je nog altijd bepaalde meetpunten?

Dan is nu DE tijd voor een grondige herimplementatie!

Doe een grondige check, loop je KPI’s langs, ga over naar Google Tag Manager en Universal Analytics en neem enhanced e-commerce gelijk mee. Verzamel eindelijk de data die zo broodnodig is om je site te optimaliseren!

En heb je vragen over de implementatie of behoefte aan ondersteuning? Gebruik onderstaande reactiemogelijkheden, of neem vrijblijvend contact met ons op!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners