Nieuwe filtervelden in Google Analytics

Er zijn meerdere nieuwe filtervelden toegevoegd aan Google Analytics, waarmee je meer mogelijkheden krijgt bij het opzetten van verschillende profielen.

In Google Analytics kun je meerdere profielen aanmaken om bijvoorbeeld voor je verschillende site-onderdelen of verschillende landen een eigen dataset te krijgen.

Een bedrijf heeft over het algemeen 1 account.

Als er meerdere losstaande websites zijn, krijgen die websites ieder een eigen property (denk aan je website en een intranet).

Binnen een property kun je vervolgens profielen aanmaken.

Heb je een internationale website met meerdere landen, dan wil je bijvoorbeeld 1 hoofdprofiel hebben waar al het verkeer te zien is.

Maar voor de marketingafdelingen van die landen is het erg interessant om een eigen landenprofiel te hebben.

propertylevels

Filters kun je ook gebruiken om Google Analytics meer naar je hand te zetten.

Je kunt bronnen en mediums hernoemen en samenvoegen (e-mailverkeer als medium herkennen bijvoorbeeld), alle URL’s omzetten naar kleine letters, etc.

Er waren al veel filters aanwezig waarmee je profielen op kon bouwen, maar er zijn nog meer velden bijgekomen. Een volledige lijst vind je op het Google Analytics blog.

Wij benoemen hier een paar filters die we erg handig/interessant vinden:

Mobile

  • Is a mobile device
  • Is a tablet
    Bovenstaande filters zijn erg handig als je bijvoorbeeld een responsive design hebt. Je wil zonder te werken met segmenten snel kijken of aanpassingen effect hebben op gedrag en conversie

Social 

  • Social network
  • Social action
  • Social action target
    Ideale filters om bijvoorbeeld  voor jouw social media afdeling een eigen profiel aan te maken, zelfs per sociaal netwerk.

Content & Traffic

  • Internal search term
    Erg handig, vooral om al je interne zoektermen om te zetten naar kleine letters! Geen verschillen meer in zoekwoord, ZOEKwoord en ZOEKWOORD!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Partners

Read more about our partners